Artykuły

Plakat do "Zwolona" czyli Norwid sobie

Na słupach ogłoszeniowych stolicy dostrzec można plakat o urodzie i kompozycji zdecydowanie innej niż plakaty do których jesteśmy przyzwyczajeni. Po bliższym przyjrzeniu się rozpoznajemy w plakacie do "Zwolona" mało znany rysunek samego Cypriana Kamila Norwida, zatytułowany "Zadumanie" lub "Zamyślenie". Ten właśnie rysunek wybrał, opracował i spopularyzował Zbigniew Celiński, grafik związany z Teatrem Narodowym od roku 1965, autor opracowania graficznego tej gazety. Celiński plakaty projektuje dosyć rzadko. Przed laty zrobił plakatoobraz do "Nie-Boskiej komedii" a dla Teatru Wielkiego oddał projekty "Strasznego dworu", "Don Kichota" i "Baletów radzieckich". Główną pasją pana Zbigniewa jest projektowanie graficzne i techniczne programów dla teatrów, oper i filharmonii, komponowanie i układanie reklamówek dla przemysłu meblarskiego, pewexu czy układanie kalendarzy. W "Zwolonie" Celiński wydobył norwidowy nastrój kreski rysunku ołówkiem i węglem, kładąc na całym arkuszu formatu B-1 spokojny lecz dobrze widoczny i kontrastujący ton, wraz z udanym dyskretnym liternictwem.

Plakat do "Zwolona" jako rezultat artystycznych poszukiwań Norwida i przetworzeń Celińskiego jest do kupienia w stoisku z teatraliami w Teatrze Narodowym. Cena 40,- zł jest dziś stosunkowo niska, ale za kilka lat plakaty te będą z pewnością cenne i poszukiwane. Warto więc już dziś, oglądając spektakl kupić plakat, który wydano w nakładzie 2000 egz. Teraz jest on dostępnym środkiem reklamy, ale jutro będzie przede wszystkim dziełem sztuki, przypominającym o "Zwolonie" granym na Scenie Narodowej w Roku Norwida.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji