Lublin. Premiera "Pudełka" Kopcińskiego/Passiniego w Centrum Kultury
Zdarzenie teatralne z udziałem widzów, po wrocławskiej pokazie przedpremierowym podczas Olimpiady Teatralne, zobaczymy 4 lutego w Lublinie. Tekst Jacek Kopciński, reżyseria Paweł Passini.
"Pudełko" zawiera w sobie: "Dziady" zapisane przez Adama Mickiewicza, odprawiane przez Mirona Białoszewskiego, nagrane dla Jadwigi Stańczakowej, przekazane w pudełku wraz z innymi nagraniami Jackowi Kopcińskiemu, wywiezione przez Pawła Passiniego na Haiti, i tak to krąży i teraz jest w naszych rękach, a za chwilę w Waszych.
Jako dziecko budował z klocków gramofony i śpiewał przed matką i ciotkami wymyślone arie. Gdy został poetą, założył teatr i zagrał w nim monolog Gustawa z IV części "Dziadów" tak, jakby puszczał go z kilku płyt jednocześnie "Dziady" traktował bardzo osobiście, w komentarzu do spektaklu mówił niemal:
"Gustaw to ja", ale "ja" wewnętrzne, ukazywane wstydliwie, najkruchsze i najcenniejsze, bo przenoszące w zupełnie wyjątkowe rejony, przez romantyków nazywane po prostu niebem. Żeby dotrzeć do swojego nieba, Białoszewski wchodził do ciasnego pudełka domowego teatru, zapraszał garstkę osób, a potem "odprawiał" swoje poetyckie gusła. Na przedwojennym Lesznie w Warszawie, na Tarczyńskiej, przy placu Dąbrowskiego, gdzie działał Teatr Osobny, ale też na Hożej, gdzie mieszkała jego niewidoma przyjaciółka Jadwiga Stańczakowa, dla której nagrywał swoje utwory. W czasie tych sesji mówiący i nasłuchująca siadali obok siebie na kanapie, a mikrofon, oprócz głosu poety, rejestrował unikalną więź, która rodziła się między nimi.
Kiedy wiele lat później odwiedziłem Stańczakową, czarny Grundig nadal stał na jej stoliku, a pod kanapą schowane były taśmy. W gusłach Mickiewicza "ciemne" i "głuche" okazuje się niezbędne, aby móc zacząć widzieć i słyszeć naprawdę. Otwieramy dziś pudełka z kasetami Mirona Białoszewskiego i wypełniamy sobą ciasną, ciemną i głuchą przestrzeń teatru. Co też uda nam się poczuć, co dostrzec, dokąd wspólnie przedostać?
Jacek Kopciński
***
pokaz przedpremierowy | 31.10.2016, Wrocławski Teatr Współczesny | Olimpiada Teatralna OLYMPICS 2016 |
Remiks Dziadów Mirona Białoszewskiego (premiera 1961)
premiera 4.02.2017 | godz. 20:00 | Centrum Kultury w Lublinie | Sala Widowiskowa | wstęp
wolny
spotkanie "Białoszewski w Lublinie" | 5.02.2017 | godz. 17:00 | Muzeum im. J. Czechowicza w Lublinie
Spotkanie wprowadzające do spektaklu pt. "Pudełko" w reż. Pawła Passiniego, poświęcone postaci Mirona
Białoszewskiego. W trakcie spotkania po raz pierwszy zaprezentowane zostaną fragmenty nagrań
archiwalnych z wieczoru autorskiego pisarza w Lublinie wiosną 1976 r. W spotkaniu udział wezmą Jacek
Kopciński, Paweł Passini i Jarosław Cymerman.
***
tekst: Jacek Kopciński
reżyseria i muzyka: Paweł Passini
światło: Damian Bakalarz
wizualizacje: Anita Struk
kierownictwo produkcji: Łukasz Wójtowicz
występują: poeta - Paweł Janyst; dusze - Noemi Bernstein, Olga Bury, Wiktoria Czubaszek, Aleksandra
Karpiuk, Paulina Mikuśkiewicz, Anna Opolska, Paulina Połowniak, Anna Puzio, Paulina Wójtowicz
Kolejne spektakle | 5 i 6.02.2017 | godz. 20:00 | Centrum Kultury w Lublinie | Sala Widowiskowa
BILETY W CENIE:
20 zł ulgowy,
30 zł normalny,
15 zł grupowy (od 10 osób)
Do nabycia w kasie CK; kasa czynna pon.-pt. W godz. 10.00-19.00 oraz na godz. przed spektaklami;
rezerwacje: kasa@ck.lublin.pl, 81 466 61 40