Artykuły

Jak żyć w nazistowskich butach, czyli po amerykańskiej premierze dramatu pilgrima/majewskiego

8 lipca w City Garage Theatre w kompleksie Bergamot Station Arts Center w Santa Monica odbyła się amerykańska premiera dramatu pilgrima/majewskiego "Prawy lewy na obcasie / Right Left with Heels". Spektakl w tłumaczeniu Artura Zapałowskiego wyprodukował Charles A. Duncombe, a wyreżyserowała Frederique Michel. W rolę butów Magdy Goebbels wcieliły się Lindsay Plake jako but prawy i Alexa Yeames jako but lewy.

Przed premierą pojawiły się kontrowersje opisane przez dziennikarzy "Los Angeles Times", "Jewish Journal", "The Argonaut", "The Hollywood Reporter" i "Truthdig". Dotyczyły one z jednej strony treści sztuki, a szczególnie tematu Holokaustu, który w dramacie pilgrima / majewskiego jest jednym z wątków, a w amerykańskiej recepcji stał się ważnym tematem. Z drugiej strony kontrowersyjnej decyzji konsula RP w Los Angeles, który odmówił współfinansowania premiery ze względu na antypolski charakter tekstu. Oficjalnie konsul powołał się na brak środków finansowych i nie wziął udziału w żadnym z trzech premierowych pokazów spektaklu. Oba wątki spowodowały ogromne zainteresowanie widzów i prasy przedstawieniem, które w secie 8, 9 i 10 lipca grane było przy pełnej widowni. Każdy z trzech spektakli zakończony został rozmową z autorem dramatu Sebastianem Majewskim moderowaną przez Eve Sobolewski i tłumaczoną przez Tomasza Jękota. Główne tematy dyskusji z amerykańskimi widzami i przedstawicielami kalifornijskiej Polonii koncentrowały się wokół inspiracji, która towarzyszyła powstaniu w 2007 roku tekstu o butach Magdy Goebbelsa, przepisywania historii Polski w czasie zmian ustrojowych, procesów zapominania, pamiętania oraz manipulowania historią w perspektywie polskich i amerykańskich doświadczeń.

Ciekawym przedmiotem każdego spotkania była rozmowa na temat kontekstu społeczno-politycznego, który wpływa na odczytanie dramatu, przeakcentowanie wątków i aktualizowanie tematów, szczególnie czytelne w tekście pilgrima / majewskiego, który ten temat eksploruje.

Kolejnym ważnym motywem spotkań były rozmowy o miejscu teatru w polskiem dyskursie publicznem i miejscu teatru amerykańskiego w kulturze Stanów Zjednoczonych, szczególnie w LA - stolicy światowego kina. Ta kwestia silnie wybrzmiewała w czasie spotkania, w którym brali udział twórcy teatralni i wykładowcy USC w Los Angeles - reżyser Jon Riviera, dramatopisarze Velina Hasu Houston, Nathan Singh, Steve Stockley, Brian Pearson oraz producentka Annette Lee. Uczestnicy rozmowy analizowali polityczne zagadnienia spektaklu "Obamalogy" w reżyserii Jona Riviery, historyczne narracje zaproponowane przez Majewskiego oraz różnice pomiędzy dramatem dokumentalnym i dramatem kreującym dokument.

Spektakl "Right Left with Heels" w precyzyjnej choreograficznej reżyserii Frederique Michel i ciekawym formalnym i zdystansowanym aktorstwie Lindsay Plake i Alexy Yeames, stał się dobrym pretekstem do rozmowy na temat metod pracy nad spektaklami w Polsce i w USA, nad stosowanymi metodami budowania ról (dziedzictwo Grotowskiego silnie obecne w Ameryce i performatywne poszukiwania w Polsce), nad finansowaniem teatru, cenzurą ideologiczną i ekonomiczną oraz na temat organizacji życia teatralnego w obu krajach.

Platforma wymiany doświadczeń i wiedzy powstała wobec konkretnego tekstu i konkretnego przedstawienia była żywą i podpartą praktycznymi przykładami rozmową pomiędzy twórcami a widownią, mocno akcentującą artystyczne poszukiwania i rzeczywisty odbiór, planowany program i jego wpływ na zmiany społeczne.

Wszyscy oczekujemy w chwili obecnej na recenzje, które umieszczą premierę City Garage w teatralnym życiu Kalifornii.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji