Artykuły

Piórem i karabinem

O nich, ich życiu, walce i śmierci napisano już wiele. Wy­dano niewielkie tomiki ich wier­szy, niewielkie, bo nie zdążyli na­pisać ich więcej. Ich poezja jest młoda, gorąca i tragiczna: jest niej piętno śmierci, jej przeczu­cie, gotowość poniesienie naj­wyższej ofiary w każdej chwili. Piórem posługiwali się tak samo dobrze, jak karabinem i pistole­tem. Żyli i pisali w latach okupa­cji. Mieli po dwadzieścia lat. Młodzi, żarliwi poeci okupacji: Krzysztof Baczyński. Wacław Bo­jarski, Tadeusz Gajcy, Andrzej Trzebiński. Zginęli, jedni na bary­kadzie, drudzy pomordowani przez hitlerowców.

Teatr Dramatyczny wystawił w Sali Prób jedyny swego rodzaju spektakl o młodych poetach oku­pacji i powstania. Jego autorem jest Zbigniew Jerzyna. "Iskrą tyl­ko", tak bowiem nazwał dramat został wyreżyserowany przez Ma­cieja Englerta, ze scenografią Krystyny Zachwatowicz, muzyką Andrzeja Zielińskiego w wykona­niu zespołu "Skaldowie". Jak po­wiada sam autor w programie, w swym utworze chciał odtworzyć klimat, w jakim żyli poeci okresu okupacji hitlerowskiej i Powsta­nia Warszawskiego, wydobycie tego wszystkiego, co tkwiło w ser­cach, umysłach przekonaniach i dążeniach tamtego pokolenia, jak się wyraził: "gorącości wew­nętrznej". Temat fascynujący: grupka przyjaciół-poetów i żołnierzy ar­mii podziemnej, ich dziewczyny, towarzyszki w pracy konspiracyj­nej, rzec można - towarzyszki broni, dom i wzruszająca postać matki, biednej, nieszczęśliwej matki z okresu okupacji, pełnej cichego bohaterstwa, czujnej, troskliwej przyjaciółki-matki, koleżanki-matki, matki zawsze przy­gotowanej na śmierć swego dzie­cka. I atmosfera tamtych lat walki, poświęcenia, oddania sprawie, cichego bohaterstwa, wspaniałej przyjaźni i solidarności, odwagi i długich, gorących, zażartych dyskusji. Bo przecież byli jeszcze tak młodzi, ze swoimi młodzień­czymi pragnieniami, rozterkami, marzeniami i uczuciami, pozosta­wieni sam na sam nie tylko z so­bą, ale z ustawicznym niebezpie­czeństwem, okropnościami okupa­cji, bestialstwem i okrucieństwem okupanta Gdy trzeba było chwy­tali za broń i szli bić się z Niem­cami. Potem, w chwilach wytchnienia chwytali za pióro i pi­sali strofy poezji gniewu, walki, nadziei i młodości do ojczyzny, umęczonej, tak jak oni.

Reżyser ujął całość przedstawienia w wiele form scenicznych, starając się oddać atmosferę tamtych dni przy pomocy także i muzyki, pantomimy, pieśni i krótkich, zwięzłych w treści scen. Należy przyznać, że przedstawie­nie zostało przygotowane staran­nie i jego akcji, chociaż nie ma­jącej tak dużego napięcia dra­matycznego, jak tego pragnął autor, słucha się z przejęciem. Z dużym przejęciem, osobistym za­angażowaniem grają sami akto­rzy. Rolę Krzysztofa Baczyńskiego zagrał popularny już z ostatnich swych kreacji filmowych Olgierd Łukaszewicz, Wacławem Bojar­skim był Wojciech Duryasz, Ta­deusza Gajcego zagrał Maciej Damięcki, Andrzeja Trzebińskiego - Jerzy Zelnik. Młody, zgrany ze­spół, któremu doskonale sekun­dowały Mirosława Krajewska w roli Anny, Małgorzata Niemirska jako Natalia i Magdalena Za­wadzka w roli Barbary. Ryszarda Hanin stworzyła niezapomnianą kreację matki.

Scenografia Krystyny Zachwa­towicz była skromna, ale staran­nie dobrana do akcji, jaka się toczy na scenie, zwłaszcza gdy to­czy się na barykadach. Trzeba także podkreślić zna­czenie całego spektaklu jako utworu poetyckiego, tyle tam pięk­nej poezji, gorących, serdecznych słów, bohaterstwa optymistyczne­go. To właśnie, poetycka strona i przedstawienia najbardziej się udało i autorowi i wykonawcom. Bo i okrutne lata okupacji miały swój romantyzm, bo miały swą młodzież przepojoną najszlachet­niejszym uczuciem: miłością do ojczyzny. Gdy widzi się młodzież na wi­downi, która zapewne zna nie­które utwory poetyckie bohate­rów przedstawienia, w skupieniu, w ciszy przeżywającą akcję dra­matu, mimo woli myśli się: do­brze, że Jerzyna napisał sztukę o poetach okupacji, dobrze, że ogląda ją młode pokolenie wyro­słe w innych warunkach, które nigdy nie powinno zapomnieć swych kolegów, dla których kara­bin i pióro miało posmak nie przygody, ale obowiązku wzglę­dem ojczyzny.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji