Artykuły

Teatr (fragm.)

Poznańska premiera w Teatrze Polskim (reż. Jerzy Kreczmar) na­pisanego w 1872 "MISTRZA OLOFA" Strindberga przypomina okoliczno­ści powstania tej sztuki, której ty­tułowy bohater to autentyczna po­stać historyczna (Olaus Petri zwa­ny też Olofem Pederssonem), zna­na też jako "szwedzki Luter". Długi, pięcioaktowy dramat powstał - jak to zwykle u Strindberga - bardzo szybko: praca zajęła au­torowi tylko dwa miesiące (8 czerwca - 8 sierpnia) na wyspie Kymmendo, gdzie Strindberg wraz z trzema przyjaciółmi spędzał lato... żyjąc na kredyt u rybaków. Plan "ideowy" sztuki zarysował się jeszcze w Uppsali i obejmował na­stępujące zagadnienia:

1. "Potrzeba prawdy i wolności, popychająca do buntu przeciwko siłom ucisku.

2. Dylemat idealizmu-realizmu.

3. Arystokratyzm intelektualny.

4. Walka płci".

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji