Artykuły

Teatr Calderona

Zazdroszczę teatrowi jego długiej historii, i że ma tak rozle­głe powiązania, i że nie wszystko o nim wiadomo, i że trzeba się domyślać. "Zycie jest snem" Pedra Calderona, jednego z naj­świetniejszych pisarzy Hiszpanii. Sztukę tę gra warszawski Teatr Dramatyczny. Jest to historia nieszczęśliwego dziedzica abstrak­cyjnego królestwa Polonii, bardziej abstrakcyjnego niż Dania w "Hamlecie", królewicza-więźnia, królewicza przeklętego przez gwiazdy. W tej sztuce zachowały się ponoć motywy indyjskie: król, bojąc się, że spełnią się złe wyroki, królewicza "odcina od świata". Jest także motyw Edypa. Jest, jak w starej nowelistyce,tajemnica: królewicz długo nie wie o swoim pochodzeniu. Jest bajkowy mo­tyw niespodzianki i kariery: królewicz-prostak, tytułem próby, zostaje przeniesiony na monarszy dwór. Są intrygi rodem z dra­matu historycznego, komediowe przebierańce i nieporozumienia. Słowem, tradycja obficie czerpana ze starożytności i średniowie­cza.

Ale to wszystko obrósł barok hiszpański. "Życie jest snem" mieni się zaskakującymi układami. To późny owoc epoki,której sztuka bardzo przypomina naszą. Calderon miesza tonacje i gatun­ki, prawdą i nieprawdę, i pyta, gdzie prawda? Jego myśl jest wzburzona. Późny barok nazywają manieryzmem. Język Calderona. Ten język ma za sobą też długą drogę: hiszpańsko-arabsko-żydowską, jeszcze wcześniej - łacińską. Mądrość wieków i kilku narodów osiadła w tym języku, trochę znużo­nym, ale za to zdolnym do kunsztownych rozwiązań. Współcześ­nie Calderonem żyje przecież Gongora, tworzy styl pełen metafor, latynizmów, pyszny i skomplikowany jak hiszpańskie ołtarze. Ale tak trochę i my dziś piszemy. "Posłuchajmy skargi uwięzionego Segismunda - powiada Ste­fan Treugutt w programie przedstawienia. - Można ją by prze­tłumaczyć na język dowolnego dzisiejszego utworu awangardowego, byle takiego, w którym serio, nie na niby, postawiony jest problem doli człowieczej...". Oto zaś fragment skargi:

powiedz mi niebo

dlaczego mnie więzisz

jakie przestępstwo popełniłem

przeciw tobie niebo

milczysz

rozumiem ciebie niebo

masz swoje powody

popełniłem przestępstwo

rodząc się

ale przecież każdy

rodzi się a więc każdy jest

przestępcą...

Znajome tony. Oto Józef K. z "Procesu" Kafki, Wergili ze "Śmierci Wergilego" Brocha, bohaterowie Camusa,

Przekładu dokonał Jarosław Marek Rymkiewicz (dlaczego na­zwał go "imitacją", kiedy "przekład" to przecież tak dużo?). Jest w nim styl współczesnego baroku, który się karmi barokiem kla­sycznym. Jakie piękno! Wystarczy tekst Rymkiewicza porównać z dawniejszymi przekładami. Jeszcze jeden fragment z cytowane­go monologu:

ptak rodzi się

i porzuca ciepłe gniazdo

milknące

wzlatuje i trzepocze

w rozrzedzonym powietrzu

patrz

ten pierzasty kwiat

ten uskrzydlony bukiet

jest wolny...

Sztukę reżyserował Ludwik René. To niezwykły stop, ten spektakl. Parodia życia i teatru, i parodia parodii. Zarazem naj­prawdziwszy dramat. Dramat bohatera i dramat sceniczny. Ale też błazenada, komedia i tragedia, oraz tragiczne zakończenie komedii. Wszystko u René niby pozostaje odrębne: Segismundo nieszczęś­liwy w wieży; Segismundo w pałacu - prostak zbuntowany, Lafcadio; po owym "śnie" znów w wieży jako - powiedzmy - sceptyczny filozof; ostatnia przemiana: kiedy staje się, jak deus ex machina, dobrym władcą.

Segismunda gra Gustaw Holoubek. To jego najlepsza rola po "Trądzie w Pałacu Sprawiedliwości" i "Ryszardzie II". Łączy on oddzielne partie, wcielenia, "role" bohatera. Odgrywa je i poka­zuje, że odgrywa. To on głównie, parodiując teatr, zarazem teatr stwarza. Grając kawałki komedii, stwarza dramat nadrzędny. Oto ostatni człon monologu o wolności:

kto się ośmiela

odbierać człowiekowi to czym Bóg obdarzył

wszystkie ptaki i ryby

i wszystkie strumienie

gdzie jest ten kodeks

który to paragraf...

Czy ma Calderon związek z filmem? Nie ma żadnego. Pewne dzieła są nieprzetłumaczalne na język innych sztuk. Pozostają szczelnie zamknięte w swojej materii. Może to są właśnie arcy­dzieła? W każdym razie warto o tym pamiętać w dobie żarłocz­ności kina.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji