Artykuły

Demokratyczne spluwy

Konszachty gangsterów i polityków: jakiż aktu­alny dla Polaków temat. Nie dziwi więc, że gdyński Teatr Miejski włączył do repertu­aru "Karierę Artura Ui" Bertolda Brechta, od premiery tej sztuki rozpoczynając swój kolejny sezon. Reżyser Wojciech Adamczyk zamierzył rzecz wystawić ja­ko rewię, co można dostrzec na początku i w żywiołowej scenie sądowej. Konse­kwentniej stosowany jest inny pomysł: kina w teatrze. Na scenie umieszczono ru­chomy ekran, na którym wyświetlane są sfilmowane wcześniej fragmenty sztuki. Akcja, która urywa się na ekranie, w tym samym mo­mencie przenosi się na sce­nę, czasem nawet bohatero­wie "wypadają" z ekranu. Miały się te dwie rzeczywi­stości płynnie przenikać, ale efekt jest zwykle odwrotny. Przeskoki aktorów przez linki, mocujące ekran, to symbol tego, że nie takie to wszystko płynne, jak zamie­rzono.

Nie przemawia też gra akto­rów. Poza Arturem Ui nikt się tu właściwie nie zaznacza, a tytułowy bohater gra­ny jest przez Andrzeja Pie­czyńskiego zbyt karykatu­ralnie.

Nie można jednak przedsta­wieniu Teatru Miejskiego odmówić pomysłowego uak­tualnienia sztuki Brechta. Filmowe fragmenty to paro­die współczesnego kina, masowej kultury, która nas urabia. Wybory na scenie to parodia demokracji z jej za­bawami i krawatami, wymy­ślanymi przez speców od politycznego marketingu. Od czasów Brechta znacznie więcej jest sposobów mani­pulowania tłumami. Spluwy nie są tak skuteczne jak me­dia.

Dobrze to pomyślany spek­takl. Szkoda, że nie tak do­brze wykonany. Można go zobaczyć dziś o godz. 18 oraz w weekend o godz. 19. Bilety w cenie od 12 do 20 zł są do nabycia w kasach Teatru Miejskiego w Gdyni, ul. Bema 26. Re­zerwacja telefoniczna pod numerem: 621-02-26.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji