Artykuły

Warszawa. Reaktywacja festiwalu improwizacji tańca

Od lutego do października, w czterech odsłonach, odbędą się prezentacje współczesnego tańca improwizowanego w różnych formach w ramach reaktywowanego festiwalu improwizacji tańca po nazwą "( sic! ) four seassons". Wszystkie pokazy odbędą się w siedzibie CSW Zamek Ujazdowski.

Marcin Masecki, Dawid Lorenc, Kaya Kołodziejczyk, Małgorzata Haduch, Ilona Trybuła, Agnieszka Kryst, Paweł Grala, Boris Charmatz, Zorka Wollny, Anna Nowicka, Hermann Heisig, Jule Flierl, Maria Sciaroni, Marysia Stokłosa, Magda Ptasznik, Izabela Szostak, Wojciech Pustoła, Julyen Hamilton, Kasper T. Toeplitz i Myriam Gurfink - to artyści, którzy w 2016 roku zaprezentują się w ramach przeglądu "( sic! ) four seasons" pod hasłem TERAZ/NOW.

Projekt całorocznych prezentacji współczesnego tańca improwizowanego w różnych formach (od spektaklu po performance) - "( sic! ) four seasons", mający swoje korzenie w festiwalu improwizacji tańca [sic!] - chce regularnie prezentować wydarzenia poświęcone improwizacji tańca i towarzyszącym jej zagadnieniom.

W ramach rozpoczętej w tym roku współpracy partnerskiej z Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski "( sic! ) four seasons" zostało włączone w program działań CSW. W jego ramach planujemy konsekwentną, regularną i dogłębną budowę programu, w którym kluczową rolę pełni improwizacja tańca jako metoda twórcza oraz sposób uprawiania i prezentowania sztuki. Kluczowym zagadnieniem prezentacji nie będą rozwiązania formalne, ale powód działania. Chcemy prezentować sztukę improwizacji w jej najlepszym wydaniu, artystów odważnych i bezkompromisowych, uprawiających tę dziedzinę szczerze i do końca.

Ich prace są bardzo różne, rozwiązania nieoczywiste, bo podporządkowane działaniu nieprzewidywalnemu - żywej relacji twórcy z tematem, osobą, rzeczywistością, tym co tu i teraz. Życie i jego manifestacje w wielu odmianach oraz sama forma prezentacji stanowią wspólny obszar zainteresowań.

Jako podstawowa zasada każdej twórczości, improwizacja posiada aspekt uniwersalny, mocno związany z naszą egzystencją. Jej zasadę - działanie w czasie rzeczywistym - możemy zaś odnieść do filozofii życia samego w sobie.

Oprócz najwybitniejszych, światowych twórców chcielibyśmy także prezentować artystów młodych, początkujących, studentów i absolwentów wyższych szkół związanych z tańcem. Planujemy blok edukacyjny: warsztaty, panele, publikacje materiałów dotyczących teorii improwizacji tańca.

Nowym obszarem prezentowanym i badanym przez nas będzie taniec w relacji ze sztukami wizualnymi, ich wzajemne wpływy, zależności i inspiracje. Taniec jako forma, architektura przestrzeni, przekaz artysty, uchwycona rzeczywistość, stan osoby lub świata, znajduje coraz częściej wspólny język ze sztukami wizualnymi. Wspólnie chcą oddać fragment rzeczywistości lub fikcji poddany wizji i działaniu artystycznemu, nadać formę ideom i sprawom w sposób pozbawiony egzaltacji formalnej i psychologicznej, a także myślenia estetycznego. Nie chodzi o użyteczność jednej sztuki względem drugiej, raczej o sposób obecności - taniec to także sztuka wizualna.

Cykl "( sic! ) four seasons" w 2016 roku będzie przebiegał pod hasłem TERAZ/NOW.

TERAZ/NOW - jako podstawowa wartość i zasada działania improwizacji, a także performance'u.

TERAZ/NOW - jako czas, w którym wszystko się wydarza, kontekst, w którym się wydarza, a także sposób, w jaki się wydarza.

TERAZ/NOW (i tutaj) - jako sposób działania i tworzenia, jako zasada przeżywania życia wiążące się ściśle z improwizacją.

TERAZ/NOW - jako kontekst miejsca, roli i potrzeby sztuki współczesnej prac artystów biorących udział w [sic!] four seasons.

TERAZ/NOW - jako impuls do zadawania wielu pytań artystom w kontekście prezentowanych prac.

Wszystko co się wydarza, wydarza się TERAZ/NOW, nie wczoraj i nie jutro - jako oczywista prawda trudna w realizacji, gdyż zwykle żyjemy przeszłością lub przyszłością.

***

Program prezentacji ( sic! ) four seasons

Wszystkie pokazy odbędą się w sali im. Wojciecha Krukowskiego, Budynek Laboratorium, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, ul. Jazdów 2, Warszawa, tel. 22 628 12 71

TERAZ/NOW

12-13 lutego, 5-6 maja, 2 czerwca, 13-14 października 2016 roku

12 lutego, godz. 18.00

TERAZ/NOW Pokazy filmów z archiwum ( sic! ).

godz. 19.00

TERAZ/NOW "Sztuka fugi" - Dawid Lorenc, Marcin Masecki

Powodem spotkania tych dwóch artystów była improwizacja Steve'a Paxtona do "Wariacji Goldbergowskich" Jana Sebastiana Bacha w wykonaniu Glenna Goulda. Marcin Masecki wydał płytę zawierającą interpretację innego utworu Bacha - "Sztuki fugi", która w swej ciężkiej i z pozoru niezróżnicowanej strukturze różni się od barwnej struktury "Wariacji...". Punktem wyjścia współpracy Masecki/Lorenc jest "Sztuka fugi" i jej współczesne interpretacje, równocześnie dźwiękowe i ruchowe (we wzajemnym wpływaniu na siebie), ale także improwizacja.

Produkcja powstała na zamówienie Muzeum Sztuki w Łodzi w ramach wystawy "Przyjdźcie, pokażemy Wam co robimy. O improwizacji tańca".

***

13 lutego, godz. 18.00

TERAZ/NOW Pokazy filmów z archiwum ( sic! ).

godz. 19.00

TERAZ/NOW "Mazurki" - Marcin Masecki, Kaya Kołodziejczyk, Małgorzata Haduch, Ilona Trybuła, Agnieszka Kryst, Paweł Grala

Wybrzmiały już echa Konkursu Chopinowskiego, na którym Mazurki były szczególnym sprawdzianem zrozumienia i interpretacji muzyki Mistrza.

Mazurki, ludowa forma muzyczna i taneczna, w wykonaniu Marcina Maseckiego i tancerzy (Kaya Kołodziejczyk, Małgorzata Haduch, Ilona Trybuła, Agnieszka Kryst, Paweł Grala) to rezonans współczesnych wrażliwości, kiedy relacje tańca i muzyki dawno straciły swoją niewinność.

W czasach, gdy nic nie jest proste, spotkanie muzyki ludowej i tańca obiecuje radosny, szczery i głęboki kontakt tych rzeczywistości, ale z pozycji osób żyjących na początku XXI w., żyjących TERAZ.

***

5 maja, godz. 19.00

TERAZ/NOW "Sans titre" - Boris Charmatz

Artysta okrzyknięty swego czasu enfant terrible, a następnie wschodzącą gwiazdą współczesnego konceptualnego tańca, choreograf, nauczyciel, badacz tańca, autor książek i publikacji - otwarty i wszechstronny. Dzięki debiutanckiej, bardzo radykalnej, a dziś już kultowej, choreografii aatt..enen..tionon w wieku zaledwie 23 lat szturmem zdobył europejskie sceny. Jego ostatnie projekty- spektakle to "Enfants" - na 26 dzieci, 9 tancerzy i 3 maszyny, zrealizowany w 2011 r. na festiwalu w Awignon na dziedzińcu pałacu papieskiego, "50 ans de danse," - spektakl poświęcony twórczości Merca Cunninghama z odtworzonymi wiernie choreografiami ze zdjęć i nagrań, wykonywany przez studentów, amatorów i zawodowych tancerzy, zmieniający swą nazwę, bez zmiany treści; spektakl "Levée des conflits" - choreografia, która zmienia formę bez ruchu a porusza się bez zmiany kształtu. Charmatz uczestniczy regularnie w projektach improwizowanych z takimi artystami jak Saul Williams, Archie Shepp, Médéric Collignon oraz Steve Paxton. Tańczy również w spektaklach Odile Duboc, Fanny de Chaillé, Pierre Alféri and Meg Stuart. Jako profesor wizytujący Berliński Universität der Künste przyczynił się do zmiany programu nauczania uczelni. Wraz z Izabelle Launay napisał książkę "Podtrzymywać: a propos współczesnego tańca". Dyrektor Narodowego Centrum Choreografii przekształconego przez niego w Musée de la danse w Bretanii, które funkcjonuje także jako ruchoma platforma wymiany myśli, doświadczeń, idei, gdzie granice tańca są wciąż przesuwane. Obecnie część wystawy Musée de la danse jest prezentowana w Tate Modern w Londynie.

***

6 maja, godz. 19.00

TERAZ/NOW Pokazy filmów: "Kompozycja na 12 aktorów i budynek Lido", "Wszystkie imiona", "Resonance Assembly - Composition for Factory", "Ofelie. Ikonografia szaleństwa - Zorka Wollny"

Zorka Wollny - artystka sztuk wizualnych. Oprócz serii onirycznych filmów ma w swoim dorobku cykl performance'ów choreograficznych, realizowanych dla instytucji muzealnych, oraz koncertów (zazwyczaj we współpracy z Olgą Szwajgier). Ukończyła wydział malarstwa na ASP w Krakowie, gdzie obecnie broni pracy doktorskiej. Jest asystentem w ASP w Szczecinie.

Współpracuje z Narodową Galerią Sztuki Zachęta, Muzeum Sztuki w Łodzi, Instytutem Sztuki Wyspa oraz Zamkiem Ujazdowskim. W 2007 r. reprezentowała Polsk na wystawie twórców europejskich w Brukseli. Dwukrotnie otrzymała stypendium Ministra Kultury, jest również laureatką nagrody im. Eugeniusza Gepperta za osiągnięcia malarskie. W 2009 r. została nominowana do nagrody Fundacji Deutsche Banku dla najlepszego młodego artysty, a w 2010r. magazyn sztuki Arteon przyznał jej tytuł Artystki Roku.

Jej realizacje były prezentowane w Polsce i za granicą m in. we Włoszech, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Turcji, na Węgrzech i w Kanadzie. Oprócz uczestnictwa w wystawach brała udział w wydarzeniach muzycznych (festiwal audio Art w Krakowie) i teatralnych (Spotkania Baletowe w Łodzi, Festiwal Malta w Poznaniu.

***

2 czerwca, godz. 19.00

TERAZ/NOW "Shiftability" - Anna Nowicka, Maria F. Sciaroni, Hermann Heisig, Jule Flierl

Czwórka tancerzy działających na berlińskich scenach, zaproszonych do współpracy improwizacyjnej rozwija praktykę skoncentrowaną wokół zagadnienia zmienności. Artystów interesuje eksploracja różnych poziomów świadomości, uważności i performatyki: poruszanie się pomiędzy tym, co rzeczywiste a wyobrażone, pomiędzy tańcem a bezruchem, bawienie się emocjonalnością, fizycznością, znaczeniem gestów i kompozycją przestrzenno-czasową. Jak performer może czerpać ze wszystkich dostępnych mu narzędzi twórczych w celu wykreowania niepowtarzalnego, różnorodnego, estetycznie nieskrępowanego krajobrazu, do którego zaprasza widza? Czwórka niezależnych choreografów, których drogi w przeszłości wielokrotnie się przecinały, wykorzystuje to zagadnienie jako pretekst do radosnej, pełnej ciekawości i fantazji eksploracji improwizacyjnej.

***

13 października, godz. 19.00

TERAZ/NOW "Wylinka" - Marysia Stokłosa, Magda Ptasznik, Izabela Szostak, Wojciech Pustoła

Materią spektaklu "Wylinka" jest to, co istnieje pomiędzy trójką performerów - sposób, w jaki są razem. Początkiem jest folia. Jej obecność łączy performerów, wyznacza zadania. Dzięki niej mogą przeżyć doświadczenie posiadania wspólnej skóry. Ostatecznie tę funkcję przejmuje ruch. Ruch pozwala zacierać granice między tym, co moje, a tym co na zewnątrz, to on tworzy wspólnotę tempa i kształtu. Punktem wyjścia do pracy nad spektaklem było zainteresowanie tematem końca świata i rozpadu. Jednym z pierwszych obrazów, które zapoczątkowały ten proces, było zdjęcie rzeźby Maurizio Cattelana z 2008 roku - dziewięciu ciał leżących pod białym materiałem, które wprowadziło do pracy folię. W "Wylince" nie śmierć czy koniec w dosłownym znaczeniu są ważne, ale dramatyczne przejście pomiędzy różnymi etapami w życiu. Pod wpływem przeżyć nie umieramy naprawdę, a świat się nie kończy, tylko stopniowo uczymy się działać w nowym porządku, który staje się nowym światem.

godz. 20.00

TERAZ/NOW "Forerunner/Prekursor" - Julyen Hamilton

"Forerunner/Prekursor" jest potomkiem przeszłych działań wywołujących nić wglądu w przyszłość.

Jest pionierem przyszłego momentu, jest poza.

Narodził się wiele razy; jest dziką kartą, złodziejem, idiotą, mędrcem.

Wypowiada chwilę, tańczy to, co teraz i ośmiela się mówić aż po kres własnego rozumienia.

Mówi: "tutaj lustro, jeśli sobie życzysz".

W "Prekursorze" całe zdania i ustępy wynikają z tańczącego ciała oraz szalejących umysłu i serca.

Solo Julyena Hamiltona "Forerunner/Prekursor" było prezentowane w Niemczech, Islandii, Hiszpanii i Belgii i jest kontynuacją spektaklu "The Immaterial World" ("Świat niematerialny"), który był wielokrotnie prezentowany w Europie, Stanach Zjednoczonych i Rosji.

Podczas swojego pobytu w Warszawie Julyen Hamilton poprowadzi również mistrzowskie warsztaty.

***

14 października, godz. 19.00

TERAZ/NOW "Kobro" - Ilona Trybuła, DJ Lenar

Ruchowe odniesienie i interpretacja twórczości rzeźbiarki, artystki wizualnej - Katarzyny Kobro. Spektakl, dla którego inspiracją są rzeźby Kobro i jej koncepcje czasoprzestrzeni. Przedstawienie pełne racjonalnego, konceptualnego ruchu. Dotyczy przestrzeni kształtowanej dźwiękiem, ciała kształtującego przestrzeń, kształt i formę, która nabiera znaczenia dopiero w momencie zaistnienia. Lenar, zainspirowany ruchem eliptycznym rzeźb Katarzyny Kobro i ich usytuowaniem w przestrzeni, komponuje muzykę działającą w przestrzeni dookólnej. Twórcy projektu podążają tym samym za słowami artystki twierdzącej, że "rzeźba jest jedynie formą wypuszczoną w przestrzeń, bez psychologii, bez opowieści" - kiedy zyskuje swoje właściwe życie.

Produkcja powstała na zamówienie Muzeum Sztuki w Łodzi w ramach wystawy "Przyjdźcie, pokażemy Wam co robimy. O improwizacji tańca".

godz. 20.00

TERAZ/NOW "DATA_Noise" - Kasper.T. Toeplitz, Myriam Gurfink

Projekt muzyczny Kaspera T. Toeplitza i Myriam Gurfink to kompozycja stworzona przez syntezację dźwięków elektronicznych, bez użycia sampli, bez znalezionych dźwięków, bez nagranych pól dźwiękowych, przeznaczona do grania na żywo przez komputer jako główny instrument. Komputer kreuje i modyfikuje dźwięki, używając różnych technik takich jak transformacja czy syntezacja. Jedną z nich jest obecność i działanie tancerki, widzianej przez różnego rodzaju czujniki. Jej ruch ma działanie destrukcyjne na zachowanie tworzącego muzykę komputera. Pomimo użytej w spektaklu zaawansowanej technologii, jest to projekt bardzo cielesny i nasycony życiem.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji