Artykuły

Osobisty odbiór rzeczywistości

- Nie będzie to spektakl bardzo kolorowy. To moja ocena bieżącej sytuacji życiowej, tego, jak wygląda postrzeganie drugiego człowieka i grupy ludzi oraz widzenie rzeczywistości i siebie samych - mówi choreograf Urszula Bernat-Jałocha przed premierą "Percepcji" w Polskim Teatrze Tańca w Poznaniu.

Pani najnowszy spektakl nosi tytuł "Percepcja". Co on oznacza w kontekście przedstawienia?

- Percepcja to sposób, zmysł odbierania rzeczywistości. Spektakl ma ten tytuł, ponieważ opowiada o tym, jak widzimy, postrzegamy i odbieramy rzeczywistość.

Skąd ten pomysł?

- Od jakiegoś czasu rozważałam zrealizowanie własnego spektaklu w Polskim Teatrze Tańca. Sam pomysł powstał z obserwacji rzeczywistości, która jest dookoła mnie, i tego, jak się w niej czuję, jak ona wygląda z mojej perspektywy. Cały spektakl jest ukazaniem mojego odbioru rzeczywistości.

Można powiedzieć, że jest bardzo osobisty?

- Tak. Nie będzie to spektakl bardzo kolorowy. To moja ocena bieżącej sytuacji życiowej, tego, jak wygląda postrzeganie drugiego człowieka i grupy ludzi oraz widzenie rzeczywistości i siebie samych.

W przedstawieniu zobaczymy projekcje Jagody Chalcińskiej i usłyszymy muzykę Paula Tinsley'a. Jak przebiegała współpraca z tymi artystami i jaką rolę odgrywają środki wyrazu inne niż taniec i ruch?

- Te środki wyrazu są bardzo istotne. Moim marzeniem była współpraca z twórcami takimi jak kompozytor czy osoba, która mnie wspomoże w przekazywaniu danej treści. Dlatego dzięki Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego "Młoda Polska" i związanymi z nim możliwościami finansowymi mogłam zaprosić do współpracy fenomenalnego muzyka Paula Tinsley'a, jak również Jagodę Chalcińską, która stworzy video, oraz Ewę Garniec - reżyser światła. Są oni dla mnie bardzo ważnymi postaciami, ponieważ to muzyka, światła i obraz - zarówno ten, który odbierany będzie na żywo, jak i ten, który powstał z wcześniejszych nagrań - będą tak naprawdę tworzyć cały klimat przedstawienia. Oczywiście ruch i to, co robią artyści, są też bardzo ważne, ale tak naprawdę cała dodatkowa część należy do muzyka i twórczyni video. Muszę też wspomnieć o wspaniałej Adrianie Cygankiewicz, która jest autorką scenografii i kostiumów, jak również jedną z moich tancerek.

Jako choreograf debiutowała pani spektaklem "Nondescript" w 2014 roku. "Percepcja" będzie drugą pani samodzielną choreografią. Co było impulsem do podjęcia własnej twórczości?

- Wcześniej robiłam również mniejsze rzeczy, które nie powstawały na tak profesjonalną skalę, były to małe choreografie w ramach Studio Tańca, które odbywa się w Polskim Teatrze Tańca. Jeśli chodzi o pierwszy spektakl - "Nondescript" - to chyba wreszcie odważyłam się, żeby zrobić coś sama. Plany miałam już dużo wcześniej, ale wciąż brakowało mi odwagi. Przy drugim spektaklu dostałam stypendium, więc już nie było drogi odwrotu i trzeba było się z nim zmierzyć.

Czy bycie choreografem, tworzenie własnych koncepcji wpływa na bycie tancerzem i współpracę z innymi choreografami?

- Zdecydowanie. Poszerzamy swoją wizję na temat tego, co robimy. Jestem również pedagogiem i prowadzę zajęcia z różnymi ludźmi. Inaczej patrzy się z perspektywy tancerza, inaczej pedagoga, a teraz również od strony choreografa. To doświadczenie bardzo wzbogaca i skłania do wielu przemyśleń.

Co jest najważniejsze w pani pracy nad spektaklami?

- Najważniejsza jest atmosfera pracy. Czuję się jak ryba w wodzie, kiedy jestem zamknięta w sali baletowej z moimi tancerzami, oraz kiedy pracuję ze współtwórcami spektaklu - np. podczas kręcenia filmów w różnych miejscach czy konsultacji przez Skype'a. To jest mój świat. Cała reszta to tylko jeden wielki stres. Oczywiście trochę żartuję, ale zdecydowanie atmosfera i praca w środku najbardziej mnie fascynują. To te momenty, kiedy mogę wrzucić obraz i bawić się tym z tancerzami, poszukiwać i tak naprawdę lepić całość.

***

"Percepcja"

choreografia: Urszula Bernat-Jałocha

premiera: 25.09, g. 20

MP2 na terenie MTP

bilety: 20 i 40 zł

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji