Artykuły

Don Juan czyli sex i geometria

Zadziwiająca jest w historii twórczości fascynacja Don Juanem. Program do sztuki Maxa Frischa przytacza 50 nazwisk twórców różnej specjalności, którzy się tą postacią parali, interpretując ją na rozmaite i często przeciwstawne sposo­by.

U Frischa Don Juan nie Jest uwodzicielem. Ma tylko to nieszczęście, że się podoba. Kobiety same o niego zabiegają, on jedynie korzysta (lub nie korzysta) z okazji. Kapryśnie, wybred­nie, od niechcenia. Bardziej ulega, niż zdobywa. A Don Juana miłość do geometrii? Scenograf "poprawił" autora i rzucił na kurtynę wzory i wykresy, w któ­rych zwykły śmiertelnik raczej się nic wyznaje. Tymczasem Don Juan Frischa więcej przeczuwa, niż wie. Wie zaled­wie, co to jest koło i trójkąt. Prze­czuwa, że w tych formach prostych i jednoznacznych odbija się ostatecz­ność i nieskończoność; są więc ona syntezą prawdy i doskonałości. Don Juan Frischa obgryza paznokcie. Takiego herosa jeszcześmy nie widzieli. Ale ludziom to się zdarza. I Don Jua­nowi - w chwilach zamyślenia bądź zakłopotania. Taki właśnie jest ten Don Juan - pełen ludzkich odruchów. Pomniejszony na miarę człowieka i powiększony wielkością swego buntu. Zbuntowany przeciw obłudzie, konwe­nansom, więzom obyczaju, pętom na­rzuconym z zewnątrz przez byt i na­turę. Chce być szczery z sobą i sobie wierny, szuka siebie. W ubożuchnej wiedzy o dwóch prostych równoległych wyraża odwieczną ludzką tęsknotę de zrozumienia istoty rzeczy, dogłębnego poznania, wyzwolenia z omyłek. Przy­najmniej na swój własny, człowieczy, najintymniejszy użytek.

Trzeba zobaczyć Andrzeja Łapi­ckiego jako Don Juana. Jakby się do tej roli urodził. Jednych zabawi fabułą przygód. Innych poruszy trzeźwością myśli. I każe odnosić te przygody i te myśli bynajmniej nie do hiszpańskiego antenata. Don Juan Ła­pickiego jest jak najbardziej współ­czesny, nawet w romansowych sytua­cjach.

Bardzo zgrabne przedstawienie przy­gotował Teatr Dramatyczny. Na lek­kim uśmiechu, na zręcznej drwince. W uroczych dekoracjach renesansowo-geometrycznych. W korowodzie pięk­nych kostiumów. I w korowodzie pięk­nych pań. W gronie dam, którym Don Juan zranił serce, występują: Ewa Krzyżewska, Zofia Rysiówna, Barbara Klimkiewicz, a tę, której udało się go uziemić - poślubić i "uojcowić" gra Elżbieta Czyżewska.

Nie bez kozery znalazła się w tej sztuce osławiona hiszpańska Celestyna. Jest bliska Don Juanowi w nazywaniu rzeczy po imieniu. Gra ją Irena Gór­ska.

Panów hiszpańskich - szlachetnych, dzielnych i zakłamanych - przedsta­wiają m. in. Zbigniew Koczanowicz - Komandor, Ryszard Barycz - Don Rodrygo, Czesław Kalinowski - Don Lopez, Stanisław Jaworski - ojciec Don Juana. Ojcem Diego, który wszyst­ko rozumiał, wybaczał i błogosławił i wszystkiego sam zakosztował był Tadeusz Bartosik.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji