Artykuły

Białe małżeństwo

Młody, wybijający się reżyser Grzegorz Wiśniewski przywrócił scenie głośną przed laty sztukę Tadeusza Różewicza. Odważna, przełamującą obyczajowe tabu tematyka przysporzyła autorowi miano skandalisty. W sielskiej atmosferze małe­go dworku dwie nastoletnie panny (Anna Moskal, Paulina Holtz) przeżywają pro­blemy dorastania. Niemały w tym udział mają rzeczywiste czy też wyobrażone za­chowania pozostałych osób: rozmarzonej i zgorzkniałej Matki (Ewa Dałkowska), owdowiałej Ciotki (Joanna Żółkowska), jurnego Ojca (Cezary Żak), umizgującego się do kobiet Dziadka (Stanisław Brudny), swawolnej Kucharci (Ma­ria Robaszkiewicz). Sprawy nabiorą tempa, gdy na horyzoncie pojawi się Beniamin (Adam Woronowicz), młody kandydat do ręki jednej z dziewcząt. Prapremiera sztuki odbyła się w 1975 r. w warszawskim Teatrze Małym w reżyserii Tadeusza Minca, który zrobił widowisko ludyczne, frywolne i prześmieszne. Niedługo później we wrocławskim Współczesnym Kazimierz Braun pozwolił sobie na Freudowski ton serio, w secesyjnym wystroju stylizowanej na epokę inscenizacji. Wer­sja Wiśniewskiego jest melancholijnym wspomnieniem czasów, kiedy nagość na scenie wywoływała rumieńce emocji.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji