Artykuły

Opole. "Kochanowskiemu" stuknęła czterdziestka

Premierą "Wesela" oficjalnie otwarte zostaną dzisiaj 40. Opolskie Konfrontacje Teatralne. Po spektaklu - podwójne święto ludzi teatru.

- To szczególny jubileusz, bo obchodzimy go w rocznicę 250-lecia istnienia teatru publicznego w Polsce - podkreśla Tomasz Konina, dyrektor Teatru Kochanowskiego. - Opolska scena dramatyczna od wielu lat jest miejscem dialogu młodego polskiego teatru. Tu zobaczymy wszystko, co jest w nim nowatorskie, twórcze, ryzykowne, przekraczające granice i podważające kanony. Nasz teatr, uznany przez krytyków i teatrologów za jeden z najciekawszych w Polsce, jest ceniony również jako miejsce najważniejszych debiutów ostatnich lat. Choć czasy dla teatru i kultury nie są łatwe, mamy nadzieję, że dzięki wielkiej pasji i wierze w to, że prawdziwa sztuka rodzi się tylko pomiędzy ludźmi, jesteśmy w stanie dostarczać naszym widzom ciągłych wzruszeń, olśnień, inspiracji i twórczego niepokoju.

I właśnie za te wzruszenia i olśnienia ludzie "Kochanowskiego" odbiorą dziś liczne wyróżnienia i honory, a 40-letni dorobek teatru w 15-minutowym skrócie zobaczymy na jubileuszowym filmie.

Decyzją Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego odznaką honorową "Zasłużony dla Kultury Polskiej" wyróżnione zostaną dwie wybitne aktorki - Grażyna Misiorowska i Judyta Paradzińska - obie związane z Teatrem Kochanowskiego od ćwierć wieku, stworzyły na jego scenie ponad 70 kreacji. 14 aktorów i pracowników teatru otrzyma przyznane przez marszałka odznaczenia "Za Zasługi dla Województwa Opolskiego". Prezydent Opola za zasługi dla miasta uhonoruje Macieja Namysłę.

Jubileuszowe uroczystości poprzedzi premiera "Wesela na podstawie Wesela" w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego. Przyjęło się traktować tekst Wyspiańskiego jako miernik artystycznego potencjału zespołu teatralnego - na scenie zobaczymy więc cały zespół. Powinniśmy jednak odrzucić wszelkie przyzwyczajenia. - Na pewno będzie to wywrotowa inscenizacja - mówi Cezary Tomaszewski. - Zmieniliśmy tytuł. Nie będzie to jednak rodzaj wariacji, lecz rozprawa - nie tylko na temat dramatu Wyspiańskiego, ale i całego zjawiska kulturowego, które przez blisko 115 lat wokół niego narosło.

Konkursowe przedstawienia ocenia w tym roku jury w składzie: Piotr Kruszczyński (reżyser), Paweł Soszyński (antropolog teatru), Marcin Cecko (dramaturg). Werdykt na zakończenie festiwalu klasyki ogłoszą w poniedziałek wieczorem.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji