Artykuły

Szczecin. Fascynujący świat "Akropolis" - wykład

Dziś (3 marca) w Zachodniopomorskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli odbędą się dwa otwarte wykłady autora adaptacji scenicznej "Akropolis", prof. Włodzimierz Szturca, na co dzień wykładającego na Uniwersytecie Jagiellońskim i w krakowskiej szkole teatralnej.

Nietuzinkowa postać, łącząca w sobie doświadczenie naukowca oraz teatralnego praktyka, wprowadzi słuchaczy w teksty kultury, którymi posiłkował się Wyspiański pisząc "Akropolis" oraz w pracę reżyserską Anny Augustynowicz. Wydarzenie jest częścią działań edukacyjnych w projekcie "Klasyka Żywa".

Ze strony bloga teatru poświęconego edukacji można pobrać także nowe teksty omawiające dramat Wyspiańskiego napisane specjalnie dla Teatru Współczesnego w Szczecinie przez prof. Szturca: "Architektura dramaturgii "Akropolis" Stanisława Wyspiańskiego", "Tradycja helleńska w "Akropolis" Stanisława Wyspiańskiego. Wawel-Troja-Elsynor" oraz "Tradycja hebrajska w "Akropolis". Gobelinowa historia Jacobi".

A co czeka nas na wtorkowych wykładach?

"Akropolis" - Teatr - świątynia, miejsce przemiany człowieka i jego odrodzenia

3 marca, godz. 11:00, ZCDN

Zagadnienia:

Wawel w kulturze i myśli polskiej - związki Wawelu z Akropolem - Wyspiański jako filozof dziejów i historyk sztuki; plany przebudowy wzgórza wawelskiego i próba wyznaczenia nowego centrum sztuki, nauki, edukacji i filozofii polskiej.

Samotność Wyspiańskiego: los - dola - przeznaczenie - samotna wielkość Artysty. Osobowość Wyspiańskiego i problemy narastające około 1903 roku jako źródło wytężonej pracy artystycznej.

Rytmy nocy i rytmy dnia w Akropolis i innych dramatach tego czasu: Powrót Odysa i Achilles; sensy greckie i hebrajskie w Akropolis.

Czytanie fragmentów dramatu (didaskalia, wybrane sceny z poszczególnych aktów i ich interpretacja).

"Akropolis" w Teatrze Współczesnym w Szczecinie i w reżyserii Anny Augustynowicz - spektakl nadziei na odrodzenie polskiego teatru współczesnego: o czystości inwencji, słowa, myśli i sposobie przedstawienia świata dramatu.

"Akropolis" Stanisława Wyspiańskiego: wizja świata - sny kultury - Zmartwychwstanie

*

3 marca, godz. 16:00, ZCDN

Zagadnienia:

Wyspiański - los artysty około 1903 roku; Wawel jako miejsce i idea Polski współczesnej i mitu Polski; uniwersalne znaczenie Wawelu - Akropolu; Katedra wawelska w stanie remontu i restauracji - różne projekty, wiele kłótni, plany przebudowy wzgórza wawelskiego; Artysta - Inny Obcy i Inny Bliźni.

Akropolis - właściwy początek nowoczesnego dramatu i współczesnego teatru; sen jako tworzywo i temat dramatu; postaci: ich echa, podwojenia, sobowtóry, odbicia; nowe ujęcie czasu i przestrzeni w dramacie; kompozycja dzieła.

Teatr jako miejsce spotkania podstawowych tradycji europejskich: hebrajskiej i helleńskiej oraz świata wyobrażeń prasłowiańskich i chrześcijańskich związanych z polską kulturą; syntetyczne ujęcie Wyspiańskiego.

Co to jest Zmartwychwstanie; los i praca w życiu i myśli Wyspiańskiego; Wawel - Katedra i dzieło sztuki jako obraz i "figura idei Zmartwychwstania i autokracji"( koncepcja Ewy Miodońskiej-Brookes).

Śmierć - sen - wybawienie w dramatach i sztukach plastycznych Wyspiańskiego.

Krótki przegląd interpretacji teatralnych Akropolis, ze szczególnym uwzględnieniem inscenizacji Teatru Rapsodycznego (Mieczysław Kotlarczyk) i Teatru Laboratorium (Jerzy Grotowski).

Anna Augustynowicz i jej praca nad Akropolis w zespołowej pracy Teatru Współczesnego w Szczecinie - od marzeń do realności sceny.

Wstęp na wykłady jest wolny!

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji