Artykuły

Tychy. VIII Tyski Festiwal Monodramu "Motyf" niebawem

Miejskie Centrum Kultury w Tychach zaprasza w dniach 12-15 marca, na kolejną edycję Festiwalu, który jako jedyny w tej części kraju, afirmuje teatr jednego aktora, bada kierunki rozwoju i, co najważniejsze, poszukuje twórców rozwijających Polską scenę monodramu.

Festiwal powstał z potrzeby rozbudzenia aktywności twórczej i wrażliwości estetycznej u aktorów niezawodowych, młodzieży pasjonującej się teatrem i scenicznymi formami ekspresji artystycznej.

W tym roku dyrektor artystyczny Festiwalu, Paweł Drzewiecki (aktor, reżyser) przewidział bogaty program zawierający pokazy spektakli mistrzowskich (np. w wykonaniu Jana Peszka), warsztaty (prowadzone przez prof. Peszka i prof. Krzysztofa Kulińskiego), panele dyskusyjne. Każdy punkt programu ma być świętem teatru jednego aktora, pokazywać kierunki, w których zmierza ten, chyba jeden z najtrudniejszych gatunków sztuki scenicznej.

Podczas Festiwalu jury konkursowe oceni kilkanaście nadesłanych propozycji i przyzna nagrody pieniężne. Zostanie również przyznana, przez dyrektora Teatru Małego w Tychach, nagroda pozaregulaminowa - kwalifikacja do XLII Tyskich Spotkań Teatralnych.

Skład jury konkursowego:

Jan Peszek

Aktor teatralny, telewizyjny i filmowy. W 1966 roku został absolwentem krakowskiej PWST. W tym samym roku przeprowadził się do Wrocławia, gdzie 22 października zadebiutował na scenie Teatru Polskiego. W sezonie 1975-1976 był aktorem łódzkiego Teatru Nowego, a od 1979 do 1981 Teatru im. S. Jaracza. Ponadto występował w Teatrze Polskim w Poznaniu (1981-82), Słowackiego w Krakowie (1982-86), Starym Teatrze w Krakowie (1986-92). Od r. 1997 jest aktorem Teatru Narodowego w Warszawie, współpracuje także z Teatrem im. Słowackiego w Krakowie. W ostatnich latach zajmuje się również reżyserią i produkcją własnych spektakli. Wykłada w krakowskiej PWST. Jest laureatem wielu prestiżowych nagród (m.in. nagroda Wojewody Wrocławskiego za realizację i wykonanie "Scenariusza dla trzech aktorów" Schaeffera w 1987 r., "Złoty Wawrzyn Grzymały" w 1994 r., Nowy Jork - I Festiwal Sztuk Wschodnioeuropejskich - nagroda za występ w "Scenariuszu dla jednego aktora" wg tekstu B. Schaeffera w 1995 r., nagroda Miasta Krakowa za wybitne osiągnięcia w sztuce aktorskiej w 2014 r.) Współpracował z takimi reżyserami jak: Henryk Tomaszewski, Kazimierz Dejmek, Wojciech Pilarski, Feliks Falk, Rudolf Zioło, Krystian Lupa, Tadeusz Łomnicki, Andrzej Wajda, Tadeusz Bradecki, Kszysztof Jasiński, Jerzy Grzegorzewski, Mariusz Treliński, Grzegorz Jarzyna, Paweł Miśkiewicz, Jan Klata, Petr Zelenka, Mikołaj Grabowski, Bartosz Szydłowski, Anna Augustynowicz.

Prof. Krzysztof Kuliński

Polski aktor filmowy i teatralny. Absolwent oraz dziekan (od1996) Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie (Wydział Aktorski we Wrocławiu), a w latach 2008-2012 prorektor ds. filii we Wrocławiu. Współpracował z wieloma reżyserami teatralnymi, m.in. z Pawłem Rossinim, Rudolfem Zioło, Janem Klatą, Krzysztofem Rościszewskim, Grzegorzem Jarzyną, Krystyną Meissner, Grzegorzem Wiśniewskim. Występował w wielu produkcjach filmowych, m.in. w filmie Krzysztofa Zanussiego "Życie jako śmiertelna choroba przenoszona drogą płciową." Laureat wielu nagród - za rolę Podsiekalnikowa w przedstawieniu "Samobójca" Nikołaja Erdmana w Teatrze Współczesnym we Wrocławiu podczas - XXIX Kaliskich Spotkań Teatralnych w 1989 roku, Złotej Iglicy w 1998 roku, Nagrody Prezydenta Miasta Wrocławia w 1998 roku.

Paweł Drzewiecki

Aktor (egzamin państwowy przed komisją Związku Artystów Scen Polski zdał w 2010 roku), reżyser, wykładowca akademicki. W latach 2009 - 2013 związany zawodowo z Teatrem Impresaryjnym im. Włodzimierza Gniazdowskiego we Włocławku, od września 2012 roku twórca i kierownik artystyczny Punctum Teatr. Absolwent: filologii polskiej na PWSZ we Włocławku, dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Łódzkim, Podyplomowych Studiów Emisji i Higieny Głosu w Wyższej Szkole Mediów i Komunikacji im. Jerzego Giedroycia w Warszawie oraz Podyplomowych Studiów Reżyserii Teatru Dzieci i Młodzieży PWST we Wrocławiu. W 2013 roku ukończył dotowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, prestiżowy kurs dramowy TEATR FORUM, organizowany przez Fundację Drama Way, Cardboard Citizens oraz The Tale Valley Community Theatre. W dorobku aktorskim ma m.in. role: Wolanda w "Mistrzu i Małgorzacie" Bułhakowa, Kreona w "Antygonie" Sofoklesa, Bohatera w "Kartotece" Różewicza, Gillesa w "Małych zbrodniach małżeńskich" Schmitta. Wyreżyserował m.in. "Pana Tadeusza" Adama Mickiewicza. "Świat według Dulskich" na podstawie dramatu Gabrieli Zapolskiej, "Gdy śmierć zastuka" Woodego Allena, "Dziecięcy pokój" Josepa Marii Beneta I Jorneta (prapremiera polska), "Iluzje" Iwana Wyrypajewa, "Miłości George'a Washingtona" Miro Gavrana oraz, z okazji Roku Fredrowskiego, w ramach projektu edukacyjno teatralnego EPOS - "Śluby panieńskie" pod honorowym patronatem Andrzeja Seweryna. Od października 2013 roku związany z funkcjonującym w ramach Teatru Małego w Tychach zespołem Tychy Teatr, w którym zagrał w przedstawieniach Andrzeja Marii Marczewskiego: "Przed sklepem jubilera" na podstawie dramatu Karola Wojtyły oraz "Emigrantach" Sławomira Mrożka. Wykładowca dramy i emisji głosu na kierunkach pedagogicznych uczelni wyższych: WSPiM w Małopolsce oraz PWSZ we Włocławku. Dwukrotny laureat nagrody Zarządu Województwa Kujawsko - Pomorskiego za zasługi dla rozwoju kultury teatralnej (2010, 2013), trzykrotny stypendysta Marszałka Województwa Kujawsko - Pomorskiego w dziedzinie teatru (2011, 2012, 2013). Członek Oddziału Warszawskiego, Sekcji Teatrów Dramatycznych Związku Artystów Scen Polskich. Laureat wielu nagród na prestiżowych festiwalach artystycznych, m.in. Grand Prix na I Suwalskich Spotkaniach z Monodramem w 2001 roku oraz Grand Prix Ogólnopolskiego Turnieju Sztuki Recytatorskiej i Poezji Śpiewanej im. Skamandrytów w 2006 roku. Od 2014 roku dyrektor Miejskiego Centrum Kultury w Tychach i dyrektor artystyczny VIII Tyskiego Festiwalu Monodramy "MOTYF."

***

12 marca

19:00

A.Moś-Kerger"Rajcula warzy"

monodram w wyk. Joanny Wawrzyńskiej

(Klub MCK Wilkowyje, ul. Szkolna 94)

bilety 10,15 zł, rezerwacje: 32/227 26 22

Rajcula to po polsku gadatliwa kobieta, warzyć znaczy gotować. A monodram "Rajcula warzy" to siedem tradycyjnych śląskich dań i siedem zasłyszanych w śląskich kuchniach historii, czyli monolog młodej Górnoślązaczki, która uprzyjemnia sobie życie gotując, a gotowanie umila łosprawianiem. Są więc przepisy i na żur żyniaty, i oberiba, karminadle, kreple i krupnioki, ale i historia miłosna z wojną w tle, wspomnienie z dzieciństwa małego rojbra, czy sekretna - sprawdzona! - receptura na żur doprawiony afrodyzjakami. I gdzieś wciąż majaczące pytanie: czy warto gotować, gdy nie ma dla kogo? Czy archetypiczna śląska gospodyni, która "warzy ino do siebie" ma jeszcze cokolwiek wspólnego z archetypem?

--

13 marca

10:00 - 17:00

Przegląd spektakli konkursowych

(MCK, Boh.Warszawy 26)

18:00

Panel dyskusyjny " MoTyF - Monodram, Ty, Forma" z udziałem prof.

Krzysztofa Kulińskiego (PWST Wrocław), prof. Jana Peszka (PWST

Kraków), Pawła Drzewieckiego (aktor, dyr. artystyczny festiwalu)

(MCK, Boh. Warszawy 26)

--

14 marca

10:00 -16:00

Przegląd spektakli konkursowych

(MCK, Boh.Warszawy 26)

16:30

Warsztaty aktorskie

prow. prof. Krzysztof Kuliński

(MCK, Boh. Warszawy 26)

19:00

B. Schaeffer "Scenariusz dla nie istniejącego lecz możliwego aktora

instrumentalnego"-

spektakl mistrzowski w wyk. Jana Peszka (Teatr Mały, Tychy, ul. Hlonda 1)

bilety 40, 25 zł, rezrwacje: 32/ 227 36 16, 32 227 36 17

"Scenariusz dla nieistniejącego, lecz możliwego aktora instrumentalnego powstał w 1963 w ciągu kilku dni, ale przez długie lata nie był wykonywany, co zresztą kompozytor jakby przewidział, nadając mu charakterystyczne dopełnienie. Jest w tym cały Schaeffer z jego wiarą w przyszłość: nieistniejący, lecz możliwy! Pisząc Scenariusz i dopełniając go elementami dramaturgicznymi, Schaeffer od razu myślał o wykonawcy; był nim Jan Peszek. (...) W osobie Jana Peszka "Scenariusz..." znalazł interpretatora jedynego i najwłaściwszego. (...) Peszek trzyma w napięciu audytorium i zaskakuje coraz to nowymi akcjami. Kompozycja ma tempo dobrego filmu; poszczególne sceny rozgrywane są co do sekundy, dopiero pod koniec utworu, kiedy audytorium chwyciło już całkowicie sens utworu, aktor stosuje coś w rodzaju psychicznego relaksu i po prostu zaczyna się utworem bawić" (Jadwiga Hodor).

--

15 marca

10:00

Warsztaty sztuki monodramu

prow. prof. Jan Peszek (MCK, Boh. Warszawy 26)

14:00

Forum teatralne

omówienie prezentacji konkursowych przez jury

festiwalowe (MCK, Boh. Warszawy 26)

17:00

Gala finałowa

( MCK, Boh. Warszawy 26)

T. Różewicz "Kartoteka"

monodram w wykonaniu Pawła Drzewieckiego,

Adaptacja tekstu i reżyseria: Jan Polak, współpraca produkcyjna: D. Główczyńska, P.Gutowski, P.Linowiecki, D.Piotrowski, M.Stasiński, W. Stawisiński.

Produkcja: Teatr Impresaryjny im. W. Gniazdowskiego we Włocławku

Premiera włocławskiej inscenizacji dramatu Różewicza miała miejsce 20 stycznia 2008 roku w Teatrze Impresaryjnym im. Włodzimierza Gniazdowskiego. Reżyserem i autorem adaptacji tekstu jest dyrektor włocławskiej sceny Jan Polak, który w programie spektaklu pisze: "Bohater sztuki złożony jest z niezwykłej mieszanki wspomnień, przeżyć, planów, oczekiwań, roszczeń, strzępów gazetowych artykułów, listów i teczek. Chcąc zachować czystość teatralnego przekazu, a jednocześnie wzmocnić Bohatera na pozycji wzorcowego polskiego inteligenta, niezbornego, wewnętrznie sprzecznego, uwikłanego w liczne wybory i kompromisy, zrezygnowałem z fizycznej obecności innych postaci dramatu: Kobiety, Wujka, Dziennikarza, nie wykreślając ich wszakże, a jedynie przenosząc do wyobraźni Bohatera. On naprawdę ich widzi, rozmawia z nimi, kłóci się, flirtuje. Mam nadzieję, że w ten sposób dramat Bohatera, więcej- dramat naszej cywilizacji - przejawiający się w samobójczym dążeniu do upadku wszelkich wiar i zasad, zabrzmi ze sceny donioślej, a jedyny znak nadziei na obronę przed chaosem świata, pojawiający się w monologu Bohatera kończącym scenę z Wujkiem, dotrą do widza z większą mocą". Odtwórcą roli Bohatera we włocławskiej Kartotece jest Paweł Drzewiecki, laureat wielu nagród na rozmaitych ogólnopolskich i międzynarodowych przeglądach artystycznych, m.in. Grand Prix na Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Jednego Aktora w Suwałkach w roku 2002, za monodram pt. "Ostatni monolog"

(MCK, Boh. Warszawy 26), bilety 10, 15 zł, rezerwacje: 32 327 02 90

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji