Artykuły

Spektakl mocny w wyrazie

Najnowsza premiera warszawskiego Teatru Wielkiego - Opery Narodo­wej, "Siedem grzechów głównych" Bertolta Brechta i Kurta Weilla może być zaskoczeniem - bardzo zresztą pozy­tywnym - dla widzów tej placówki.

Jest w nim trochę opery, trochę kabaretu i spo­ro baletu; jest drapież­ny tekst i doskonale dopaso­wana doń muzyka, a wszyst­ko to układa się w bardzo harmonijną całość.

Zasługa to oczywiście auto­rów, ale w tym przypadku równie wielka - inscenizacji i wykonawstwa. Tak znako­mitą jedność pomiędzy tre­ścią i formą widowiska, zamy­słem reżyserskim i oprawą plastyczną (typowe dekora­cje prawie nieobecne, lecz ku­kły ustawione w ekspresyjne grupy aranżują znakomicie przestrzeń sceniczną) oraz choreografią - rzadko do­prawdy się spotyka. Dopeł­niają tę harmonię mocno podkreślające charakter po­staci, celowo przerysowane (wszystko to robione jest ostrą kreską) kostiumy oraz prowadzona z nerwem za­równo w songach, jak frag­mentach symfonicznych, ory­ginalna muzyka.

To wszystko razem jednak nie dałoby jeszcze takiego efektu, jaki z satysfakcją od­biera siedząca również na sce­nie T.W. publiczność, gdyby nie trafiona w dziesiątkę cała ob­sada spektaklu. Krystyna Jan­da jest po prostu idealną An­ną, opowiadającą i śpiewającą

songi dziewczyną. Nikt zapew­ne nie potrafiłby tak przejmu­jąco i prawdziwie zagrać dra­matu bohaterki, która przez 7 lat wędruje przez 7 miast, by, uprawiając najstarszy zawód świata, zebrać oczekiwane przez kołtuńsko-mieszczańską rodzinę dolary na wymarzony domek na brzegu Mississippi. Budząca grozę rodzina została także doborowo obsadzona. Czwórka panów: bas Czesław Gałka (w roli Matki!), Ryszard Cieśla, Jacek Parol i Krzysztof Szmyt, odtwarzają zarówno role solistów, jak i chóru. W po­staci alter ego Anny I, tancer­ka Dominika Krysztoforska, czyli Anna II, prezentuje zna­komitą kreację, odpowiadają­cą niemal klasie aktorskiej Jandy. Inne, powiedzmy, dru­goplanowe, choć baletowe role są tu całkowicie równorzędne i świetnie dopełniają jednorod­ną perfekcyjnie wypracowaną całość tego dynamicznego, mocnego w wyrazie spektaklu.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji