Artykuły

Warszawa. Premiera "Bez wyjścia" w Dramatycznym

Premiera przedstawienia "Bez wyjścia" na podstawie sztuki Jeana-Paula Sartre'a odbędzie się w piątek w Teatrze Dramatycznym m.st. Warszawy.

- Sztuka Sartre'a mogłaby być w całości napisana dzisiaj, jest metaforą współczesnego świata - mówi reżyserka spektaklu Barbara Sass.

"Bez wyjścia" to jednoaktówka przedstawiciela paryskiego egzystencjalizmu, laureata literackiej Nagrody Nobla Jeana-Paula Sartre'a. Do pokoju hotelowego trafiają dwie kobiety i mężczyzna. Nie wiedzą dlaczego zostali zamknięci, z każdą minutą atmosfera gęstnieje, padają pierwsze pytania i oskarżenia. Nikt nie ma czystego sumienia, każdy coś ukrywa.

- Dlaczego Sartre? Można się z tego pytania łatwo wytłumaczyć, bo przecież teatr często czerpie z tekstów pisanych dziesiątki, a nawet setki lat temu, często z powodu jednej sceny, która robi wrażenie napisanej wczoraj, albo z powodu jakiegoś ukrytego motywu, który wyrażać może także współczesny problem. Co może Sartre'a łączyć ze współczesnością, co nam dzisiaj po nim? Jak mówi krytyk: "jego sztuka to próba stworzenia obrazu ateistycznego piekła" - uważa Barbara Sass.

Reżyserka zwróciła uwagę, że autor był "głęboko zanurzony w egzystencjalizmie i hołdował wizji świata, w której jednostka wrzucona w obcy jej i nieprzyjazny świat, bez Boga i bliźnich próbuje z nim bezskutecznie walczyć".

- A co jest w naszych głowach, w sercach? Przyjaźń, próba znalezienia kompromisu z innym człowiekiem czy ogarniająca ludzi, społeczeństwa, narody nienawiść wszystkich do wszystkich innych. Piekło to inni mówi Sartre. A może także: piekło to my? Wydaje się, że sztuka Sartre'a mogłaby być w całości napisana dzisiaj, że jest wielką metaforą współczesnego świata - oceniła Sass.

W spektaklu występują Agnieszka Warchulska, Agnieszka Wosińska, Piotr Grabowski i Michał Podsiadło.

Barbara Sass (1936) to reżyserka filmowa i teatralna, scenarzystka. Studiowała w rodzinnej Łodzi w PWSTiTv na Wydziale Reżyserii. W teatrze debiutowała w 1987 roku. W ostatnich latach reżyserowała m.in. "Widma" w Teatrze im. Stefana Jaracza w Łodzi, "Elektrę" w krakowskim Teatrze im. Juliusza Słowackiego, "Zbrodnie i karę" w Teatrze Ateneum im. Stefana Jaracza w Warszawie, "Wierę Gran" w stołecznym Teatrze Kamienica.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji