Artykuły

Nie tylko dla dzieci

Ruchomy Teatr XXI wieku przedstawia za pomocą lalek najważniejsze momenty w dziejach naszego kraju i Świątyni Opatrzności Bożej - pisze Agnieszka M. Domańska w idziemy.

Centrum Opatrzności Bożej zachęca do spojrzenia w nowy sposób na historię Polski. Niecodzienny projekt wystartował podczas tegorocznego Święta Dziękczynienia, kiedy widzowie mogli zobaczyć widowisko

po raz pierwszy. Inicjatywa jest jedynym tego rodzaju przedsięwzięciem w Europie.

Projekt składa się z trzech części. Każda z nich znajduje się za oddzielną kotarą, która odsłania się niczym kurtyna w teatrze przed kolejnym aktem sztuki. Pierwsza część opowiada o stworzeniu świata i ukazuje Boga jako ogrodnika opiekującego się światem. Później pokazany jest chrzest Mieszka I, ślub królowej Jadwigi z Władysławem Jagiełłą, pierwszy rozbiór Polski czy uchwalenie Konstytucji 3 Maja. Część druga rozpoczyna się od zrywów niepodległościowych. Publiczność ma też okazję poczuć atmosferę odrodzonej w 1918 roku Polski, by niedługo potem zobaczyć cierpienia związane z II wojną światową i Powstaniem Warszawskim. Część trzecia poświęcona jest głównie walce z komunizmem; widzimy uwięzienie Prymasa Wyszyńskiego, wybór kard. Karola Wojtyły na Stolicę Piotrowa i męczeństwo ks. Jerzego Popiełuszki. W każdej z części jedna scena nawiązuje do historii budowy Świątyni Opatrzności Bożej.

Uwagę najmłodszych widzów z pewnością przyciągnie forma. W poszczególnych scenach występuje od kilku do kilkunastu lalek. Przygotowanie wszystkich dwustu figur zajęło rzeźbiarzom około 4500 godzin, a samo ich malowanie - 1600 godzin. Aż 50 figur jest ruchomych. Prawdziwie teatralne napięcie buduje muzyka. Czasem jest radosna i pełna nadziei, jak w scenie przedstawiającej wybór krakowskiego biskupa na papieża. Innym razem budzi niepokój, kiedy widzimy orły odrywające fragmenty mapy Rzeczypospolitej - symbol pierwszego rozbioru.

Tekst przygotowany został przez Zbigniewa Lisowskiego i Malinę Prześlugę. Narrator wyjaśnia trudne pojęcia i podaje przykłady z życia codziennego, które pomagają zrozumieć historię. Dzieci mogą dowiedzieć się m.in. co to znaczy wbudować kamień węgielny, co to jest konstytucja i dlaczego Bitwę Warszawską nazywamy Cudem nad Wisłą. W jednej ze scen robaki symbolizują wady społeczne, które wyniszczają kraj od środka tuż przed rozbiorami. W innej Piłsudski staje z gaśnicą, by gasić pożar wzniecony przez smoka-najeźdźcę.

Nad przygotowaniem technicznym projektu czuwał Teatr Baj Pomorski. Tam powstały również wszystkie figury. W prace włączyła się także firma ABM Space - twórcy projektu łazika do eksploracji powierzchni masa dla NASA, jak również SOS MUSIC - producent wydarzeń artystycznych czy telewizyjnych.

- Dzieci są naprawdę zadowolone. Kiedy przychodzą, ciekawi je to, jak figury się poruszają, co się zaraz wydarzy. Starsi ludzie niejednokrotnie wzruszają się widząc wydarzenia, w których sami brali udział - podkreśla Monika Drozd

z Centrum Opatrzności Bożej.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji