Choreografie z Północy
Jak na wydarzenie kulturalne czekano od paru miesięcy w Poznaniu na premiery dwóch baletów w choreografii legendarnej Birgit Cullberg i jej syna Matsa Eka, wybitnych reformatorów tańca współczesnego ze Szwecji. 29 kwietnia, w Międzynarodowy Dzień Tańca, Polski Teatr Tańca - Balet Poznański wykonał przygotowane przez nich: "Romeo i Julię" oraz "Pół dnia Północy".
Pełna ekspresji muzyka Prokofiewa do "Romea i Julii" - niestety, podczas premiery w nie najlepszym przekazie mechanicznym - zainspirowała Birgit Cullberg do stworzenia baletowej wizji tragicznej historii kochanków z Werony. Rozmaite odcienie stanów uczuciowych szekspirowskiego dramatu - piękno młodzieńczej miłości, niszcząca siła nienawiści, nieuchronność przeznaczenia - w interpretacji poznańskich tancerzy znalazły interesujący, chociaż dyskusyjny wymiar emocjonalny.
Znakomicie rozplanowane sceny zbiorowe (taniec z chorągiewkami, pojedynki) swoim dramatyzmem i urodą teatralną zdecydowanie górowały w tym spektaklu nad lirycznymi duetami zbyt powściągliwych, zbyt chłodnych głównych bohaterów. W roli Julii wystąpiła subtelna Joanna Wodas, a w roli Romea, jak zawsze technicznie doskonały, Aleksander Rulkiewicz.
Intensywność obrazu scenicznego "Romea i Julii" wzmacniała kontrastująca gra świateł i doskonale prezentujące się stylizowane kostiumy.
Zupełnie inny świat baletu i sceny przedstawił Mats Ek. "Pół dnia Północy" przeniosło nas w krąg oryginalnej skandynawskiej kultury ludowej. Suita tańców, eksponując kolejne pary taneczne, stała się swoistym, chociaż nieco karykaturalnym katalogiem sytuacji, zdarzeń, historyjek, jakie spotkać mogą każdego z nas. Wykonawcy - w pełni poddani choreograficznej koncepcji Eka - byli szczerze swobodni, zabawni i ludzcy. Dla kontrastu scena wykorzystująca tylko umowne elementy plastyczne, utrzymana została w chłodnym, błękitnym kolorycie Północy.
Wiarygodność spektaklu podkreślało profesjonalne wykonanie przez Grupę J. P Nystroms fińskich i szwedzkich melodii ludowych.
Polski Teatr Tańca od lat niestrudzenie wzbogaca swój repertuar. Teraz wchodzą do niego choreografie Cullberg i Eka.