Artykuły

Choreografie z Północy

Jak na wydarzenie kulturalne czekano od paru miesięcy w Po­znaniu na premiery dwóch bale­tów w choreografii legendarnej Birgit Cullberg i jej syna Matsa Eka, wybitnych reformatorów tańca współczesnego ze Szwecji. 29 kwietnia, w Międzynarodowy Dzień Tańca, Polski Teatr Tańca - Balet Poznański wykonał przygo­towane przez nich: "Romeo i Ju­lię" oraz "Pół dnia Północy".

Pełna ekspresji muzyka Pro­kofiewa do "Romea i Julii" - niestety, podczas premiery w nie najlepszym przekazie me­chanicznym - zainspirowała Birgit Cullberg do stworzenia baletowej wizji tragicznej histo­rii kochanków z Werony. Roz­maite odcienie stanów uczucio­wych szekspirowskiego dramatu - piękno młodzieńczej miłości, niszcząca siła nienawiści, nieuchronność przeznaczenia - w interpretacji poznańskich tancerzy znalazły interesujący, chociaż dyskusyjny wymiar emocjonalny.

Znakomicie rozplanowane sce­ny zbiorowe (taniec z chorągie­wkami, pojedynki) swoim drama­tyzmem i urodą teatralną zdecy­dowanie górowały w tym spekta­klu nad lirycznymi duetami zbyt powściągliwych, zbyt chłodnych głównych bohaterów. W roli Julii wystąpiła subtelna Joanna Wodas, a w roli Romea, jak zawsze technicznie doskonały, Aleksan­der Rulkiewicz.

Intensywność obrazu scenicz­nego "Romea i Julii" wzmac­niała kontrastująca gra świateł i doskonale prezentujące się sty­lizowane kostiumy.

Zupełnie inny świat baletu i sceny przedstawił Mats Ek. "Pół dnia Północy" przeniosło nas w krąg oryginalnej skandyna­wskiej kultury ludowej. Suita tańców, eksponując kolejne pary taneczne, stała się swoistym, chociaż nieco karykaturalnym katalogiem sytuacji, zdarzeń, hi­storyjek, jakie spotkać mogą każdego z nas. Wykonawcy - w pełni poddani choreograficznej koncepcji Eka - byli szczerze swobodni, zabawni i ludzcy. Dla kontrastu scena wykorzystująca tylko umowne elementy plasty­czne, utrzymana została w chłodnym, błękitnym kolorycie Północy.

Wiarygodność spektaklu pod­kreślało profesjonalne wykona­nie przez Grupę J. P Nystroms fińskich i szwedzkich melodii ludowych.

Polski Teatr Tańca od lat nie­strudzenie wzbogaca swój re­pertuar. Teraz wchodzą do niego choreografie Cullberg i Eka.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji