Artykuły

Wiejskie smuteczki

Oglądałem "Wiśniowy sad" Cze­chowa w interpretacji Pawła Miśkiewicza jak setny obraz im­presjonistów na objazdowej wystawie - zapominając o pięknie, czułem rosną­ce znużenie.

Paweł Miśkiewicz wraz ze scenogra­fem Andrzejem Witkowskim wznieśli na Dużej Scenie Teatru Polskiego prze­strzeń niezwykłą, z amfiteatru przypo­minającą dom lalek. Reżyser ułożył fan­tastyczne epizody. Dobrze wykorzystał charakterystyczność aktorów - ich tembr głosu, postawę czy emocje. Dlatego "Wiśniowy sad" da się oglądać z przy­jemnością, choć zwolennicy teatru akcji mogą przysypiać. Zakłopotanie bohate­rów to dziś jednak trochę za mało, by przykuć uwagę widzów. Nawet miłosna furia Haliny Skoczyńskiej (Raniewska), bez wątpienia obok Marcina Czarnika (wieczny student Pietia) największej in­dywidualności tego przedstawienia, trwała tylko niecałe trzy minuty. A po­tem? Obrazy!

Miśkiewicz konstruuje piękne obrazy. Jeżdżące na wózkach podesty-podłogi szarozielonego, jakby pokrytego pleśnią salonu z białym fortepianem w kącie, od­jeżdżające w głąb sceny szklane ściany tarasu, wyłaniające się z mroku schody na poddasze, drzwi pełne barwnych, roz­tańczonych korowodów wzbudzają zach­wyt i odrealniają dość jednoznaczny w zamyśle Czechowa obraz dworu w ru­inie. Machina teatralna jest reżyserowi posłuszna, a światła nadają jej niezwy­kłe walory widowiskowe. Dlatego histo­rię wysadzonych z siodła rosyjskich zie­mian z drugiej połowy XIX wieku ogląda się jak baśń braci Grimm pełną zło­śliwych przedmiotów i skarlałych ludzi. Raniewską przygnało na wieś widmo ekonomicznej klęski, wcale nie tęsknota. Choć tu straciła kiedyś syna, to w Paryżu straciła rzeczy ważniejsze - pieniądze i męża. W sumie traci zdrowy rozsądek. Marzenia nie zastąpią życia. W interpre­tacji Haliny Skoczyńskiej bohaterka jest zrezygnowaną, cierpiącą histeryczką, za­gubioną w brudach świata. Żyje snami, zapominając o ludziach. To świetna rola.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji