Artykuły

Iwona, księżniczka scen operowych

Groteska w operze? Dlaczego nie? Zygmunt Krauze stworzył dzieło operowe na podstawie dramatu Witolda Gombrowicza.

Wybitny polski kompozytor, od lat pracujący na Zachodzie, pisał li­bretto razem z Grzegorzem Jarzy­ną, który wystawił rewelacyjną "Iwonę, księżniczkę Burgunda" w krakowskim Starym Teatrze. Tamten spektakl szybko wzbudził kontrowersje i dopiero po jakimś czasie został okrzyknięty wydarze­niem. Widać, że ten tekst utkwił w Jarzynie na długo. Jarzyna zresz­tą chętnie romansuje z operą. Jako reżyser, wystawił skandalizujące "Cosi fan tutte" w Poznaniu, a ostat­nio w Teatrze Rozmaitości anty-operę "Giovanni" (gościnnie w sa­li Teatru Wielkiego).

Ale to Zygmunt Krauze jest głów­nym autorem dzieła. Skompono­wał współczesną operę, w warstwie muzycznej odwołującą się jednak do tradycji, która powinna być zna­na publiczności. Kompozytor stale podejmuje wysiłek, by muzyka współczesna, trudna i hermetyczna, była zrozumiała i akceptowana przez szerokie grono słuchaczy.

"Chcę być słuchany", powtarza Krauze i myśli o artystycznym po­wrocie do Polski.

Premiera operowej "Iwony" to doskonała okazja do zaprezento­wania talentu Krauzego. Pierwsze gościnne spektakle w Teatrze Naro­dowym mają być wybadaniem pol­skiego gruntu muzycznego i teatral­nego. Światowa prapremiera odby­ła się w Paryżu i zyskała przychyl­ny, a nawet bardzo przychylny, od­biór. Wpisanie polskiego pokazu do programu Warszawskiej Jesieni było znakomitym pomysłem i przy­czyniło się do uświetnienia zarów­no samej premiery, jak i tego wyjąt­kowego festiwalu muzycznego. Coś dla melomanów i coś dla zwolenni­ków sceny.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji