Artykuły

Kraj. Polska edycja kampanii "Dziewczynka z książką"

Wykłady, warsztaty i wystawy odbywają się w całym kraju w ramach kampanii "Dziewczynka z książką". Jej głównym celem jest szerzenie wiedzy na temat krajów rozwijających się oraz wspieranie postulatów wolnego dostępu do edukacji dla dzieci na całym świecie.

Według danych Organizacji Narodów Zjednoczonych ponad 57 milionów dzieci na całym świecie nie ma dostępu do edukacji.

Kampania skupia się wokół postulatów 16-letniej, pakistańskiej aktywistki społecznej Malali Jusafzaj, która zyskała rozgłos ze względu na swoją walkę o dostęp do edukacji i równouprawnienie. W 2009 r. pod pseudonimem Gul Makai rozpoczęła prowadzenie internetowego bloga, opowiadającego o jej doświadczeniach jako uczennicy w dolinie Swat i życiu w regionie zdominowanym przez pakistańskich talibów.

Jusafzaj sprzeciwiała się ograniczeniu dostępu do edukacji i zamykaniu szkół publicznych. Działalność nastolatki na rzecz równouprawnienia przyniosła jej nominacje do wielu pokojowych nagród, została m.in. laureatką pierwszej tego typu nagrody w Pakistanie. Film dokumentalny o dziewczynie nakręcili dziennikarze "New York Timesa". W 2013 r. nastoletnia aktywistka przemawiała na specjalnej sesji ONZ.

W 2012 r., kiedy wracała ze szkoły do domu, została postrzelona w głowę. Jej stan był krytyczny, jednak po przewiezieniu do szpitala w Anglii, poprawił się. Zamach na Jusafzaj wywołał falę oburzenia wobec działalności talibów, czyniąc z niej bohaterkę i symbol sprzeciwu.

"Dziewczynka z książką" jest polską wersją międzynarodowej kampanii "Girl With a Book". - W ramach naszej działalności szerzymy wiedzę na temat państw rozwijających się - z uwagi na Malalę - głównie Pakistanu, ale także Birmy, Kambodży. Jeździmy po Polsce z prelekcjami - odwiedziliśmy już 9 miast, od Krakowa po Łochów, od Gorzowa po Lublin - podkreśla organizatorka akcji w Polsce Magdalena Chodownik. Jak dodała, uczestnicy odwiedzają mniejsze i większe miejscowości. - Każdy może nas do siebie zaprosić. Byłyśmy na festiwalach, m.in. Kraków Photo Fringe/Miesiąc Fotografii w Krakowie i Big Book Festiwalu, w szkołach, domach kultury i bibliotekach - tłumaczy.

W ramach kampanii przygotowywana jest także wystawa fotografii. - Zrobiłyśmy sesję zdjęciową w naszych koszulkach "I Stand With Malala" (Popieram Malalę - PAP) - powiedziała Chodownik. Kampania zbiera także fotografie osób, które wspierają działalność Malali Jusafzaj. Wydanie albumu tych fotografii będzie zwieńczeniem kampanii. Pieniądze ze sprzedaży albumu przeznaczone zostaną na zakup książek do pakistańskich szkół.

Akcję popierają m.in. Alicja Kapuścińska, Magdalena Cielecka, Bogusław Linda, Anna Dziewit-Meller, Maria Pakulnis, Sylwia Chutnik i bałkański muzyk Bajaga.

- Z naszą kampanią wybieramy się niebawem na Słowację odwiedzić społeczność romską. Mamy także w planach zorganizowanie wycieczki charytatywnej do Polski dla dzieci z Bośni. Oba projekty są w końcowym etapie przygotowywania - zapowiedziała Chodownik.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji