Artykuły

Król Lear w wiśniowym sadzie

W Teatrze Ateneum w pią­tek od dawna oczekiwa­na polska prapremiera "Odejść" Vaclava Havla w reżyserii Izabelli Cywińskiej - przedstawienie przygo­towane na 80-lecie sceny im. Stefana Jaracza - sztuka o ludziach polityki, wszechogarniającej, niszczącej sile polityki.

Rzecz dzieje się w sadzie przy willi Riegera. Były kanclerz postkomuni­stycznego państwa musi opuścić swoją rezydencję. A jednocześnie pogo­dzić się z tym, że pewien rozdział w je­go życiu się zakończył. Stracił władzę i sens swojego życia.

- Bohater - reprezentant najwyższej władzy, w swoim mniemaniu szlachet­ny dobroczyńca ludzkości - stojąc wo­bec bolesnej konieczności odejścia, próbuje usprawiedliwić swoją niemoc. Do jakiego stopnia okłamuje siebie? Jak bardzo oszukał innych? To wszyst­ko zapisane jest u Havla w sposób mi­strzowski. Jeżeli bohaterowi brakuje słów, to Havel szuka ratunku u Szek­spira. Były kanclerz może wykrzyczeć swój ból istnienia głosem Leara, a tęsknotę za umykającą przeszłością słowa­mi Czechowa - zapowiada Izabella Cy­wińska. Sztuka nawiązuje do czechowowskiego "Wiśniowego sadu". "Odejścia" to powrót Havla do tea­tru po 20 letniej przerwie, ale były pre­zydent Czech podkreśla w wywiadach, że nie jest to utwór autobiograficzny.

Będziemy mogli go zresztą o to sa­mi zapytać, bo w piątek, na dwie godziny przed polską prapremierą"Odejść" Vaclav Havel będzie gościem "Gazety."

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji