Artykuły

Poznań. Spektakle Markusa Öhrna w Zamku

W ramach trzeciej odsłony programu "#nie jesteś mi obojętny", zatytułowanej "#TestosteronowyKryzys", 28 i 29 kwietnia, w CK Zamek odbędą się dwa spektakle jednego z najbardziej oryginalnych i radykalnych twórców współczesnego teatru i sztuk wizualnych Markusa Öhrna, wraz z towarzyszącym im zestawem wydarzeń kontekstowych i edukacyjnych.

Tematem tej odsłony będzie kwestia kryzysu męskości i konsekwencji zmieniających się ról społecznych, przypisanych do męskiej płci kulturowej. Zaintersowanie tą tematyką wyrasta z przeświadczenia o dysproporcji refleksji nad kobiecością i męskością. W atmosferze ciągłej potrzeby dyskusji o emancypacji i równouprawnieniu kobiet, refleksji nad męskością nie podejmuje się właściwie wcale. Mężczyzna, wciąż naznaczony upadającymi wzorcami dominacji, siły i władzy nie uzyskuje w przestrzeni debaty publicznej wsparcia w określaniu i zrozumieniu aktualnego wzorca swojej tożsamości. W prezentowanych spektaklach perspektywa wielkich narracji historycznych naznaczonych potrzebą dominacji i władzy, w przewrotny sposób, zderzona zostaje z perspektywą kryzysu tradycyjnego modelu rodziny. By rozszerzyć szerzej przedstawić postać głównego twórcy odsłony, zapraszamy również na wykład wprowadzający w charakter prac Markusa Öhrna.

***

Markus Öhrn / Nya Rampen / Institutet

"Conte d'Amour"

niedziela, 28 kwietnia 2013, godz. 20:00

"We love Africa and Africa loves us"

poniedziałek, 29 kwietnia 2013, godz. 20:00

Centrum Kultury Zamek w Poznaniu / Sala Wielka

w ramach trzeciej odsłony programu "#nie jesteś mi obojętny": #TestosteronowyKryzys

bilety w cenie: 30 zł (normalny), 20 zł (ulgowy)

karnet na dwa spektakle: 40 zł (normalny), 30 zł (ulgowy)

kasa CK Zamek i www.bilety24.pl

spektakle przeznaczone dla widzów dorosłych

"Conte d'Amour" to spektakl artysty wizualnego Markusa Öhrna, który powstał w Berlinie we współpracy z fińskim kolektywem Nya Rampen oraz szwedzkim Institutet. Artyści w oryginalny sposób zajmują się w nim związkami pomiędzy patriarchatem, paternalizmem, miłością i domowym bezpieczeństwem. Zespół złożony z samych mężczyzn opowiada historię z punktu widzenia ich własnych, męskich pragnień. Przyjmują oni perspektywę macho w sposób tak intensywny, że w efekcie obnażają przyjęte normy.

Mężczyzna w szlafroku i skarpetkach siedzi w salonie swego domu i bawi się naturalnej wielkości lalkami. Potem schodzi do piwnicy. Tam inny mężczyzna przebrany w kobiece ubranie przyjmuje go z wielką czułością. Okazuje się, że to jego córka, która mieszka w piwnicznym pomieszczeniu i opiekuje się dwoma synami, których ma z ojcem. Witają go słowami "Kochamy cię, Tatusiu". Tatuś sprawuje rządy nad rodziną, tak jak każdy dobry patriarcha, wierny hasłu "Wszędzie dobrze, ale w domu najlepiej!". Chodzi do pracy i przynosi pożywienie. Córka i matka, zespolona w jednej osobie, pozostaje w domu i opiekuje się potomstwem. Ta idealna rodzina staje się karykaturą samej siebie. Tatuś wciąż powtarza się w małpich gestach groźby, każdy z domowników stopniowo zaczyna powtarzać apatyczny schemat ruchów, nagle jednak jeden z synów intonuje szeptem: "Love will tear us apart [Rozdzieli nas miłość]"

"Conte d'amour" nie tylko w przewrotny i prowokacyjny sposób opowiada historię Josefa Fritzla i jego domu w Amstetten. Bez popadania w dydaktyzm realizacja ta stara się opisać potrzeby społeczeństwa, które taki fenomen zrodziło. Nawet najmroczniejsza opowieść pozostaje historią miłosną, jeśli w każdym z bohaterów tkwi wyraźna za nią tęsknota. Na prawie trzy godziny Institutet i Nya Rampen zamykają się w swojej piwnicy wraz z widownią w charakterze obserwatorów.

Spektakl był prezentowany na wielu prestiżowych festwialach i scenach teatralnych Europy m.in. Festival d'Avignon, Wiener Festwochen, ImpulsTanz Festival, Theatertreffen czy Baltic Circle Festival w Helsinkach.

***

"We love Africa and Africa loves us" choć nigdy dotąd nie było prezentowane jako druga, integralna część, to w pewien sposób kontynuuje opowieść przedstawioną w "Conte d'Amour". Uwiecznionej tam rodzinie udało się uciec z piwnicy Josefa Fritzla i teraz poszukuje ona nowych ram pojęciowych, które nadałyby sens jej istnieniu. Powróciwszy na poziom nowoczesnej demokracji, patriarcha potrzebuje nowych narzędzi, aby dowieść prawowitości swej władzy. Rozwiązaniem tego problemu jest "Afryka". Jest ona tutaj figurą czegoś, co nie zaznało jeszcze cywilizacji. Czymś dzikim, oryginalnym i autentycznie potrzebującym naszej życzliwej chęci pomocy. Staje się więc koniecznym "innym", który redefiniuje i napędza strukturę rodziny. Pełna przygód wyprawa, która rozjaśnia mrok, jest literackim odwołaniem do każdej ambicji czynienia dobra w Afryce - od pierwszych ekspedycji, poprzez erę kolonialną do współczesnej działalności niosącej pomoc humanitarną. Nawiązując do tradycji tego motywu literackiego, "We love Africa and Africa loves us" zabiera widza w podróż do jądra europejskiej ciemności zarówno w wymiarze makro - Europy szukającej swojego nowego miejsca w geopolitycznej konstelacji, jak i w wymiarze prywatnym i rodzinnym, w którym mężczyzna szuka swojej roli w szybko zmieniającym się ładzie społecznym. Poprzez sceniczne przedstawienie dramatu niosących pomoc oraz tej pomocy adresatów, spektakl przygląda się temu, jak humanitaryzm i paternalizm sankcjonuje rodzinę jako uniwersalną koncepcję istnienia.

Markus Öhrn (ur. 1972) jest szwedzkim artystą wizualnym, absolwentem studiów magisterskich w zakresie sztuk pięknych w Konstfack w Sztokholmie (2008). Zajmuje się głównie instalacjami wideo. Jego prace wystawiano w Szwecji i za granicą, np. wideo "Magic Bullet" w 2011 r. pokazywano w sztokholmskim Museum of Modern Art, a w 2012 r. w Volksbühne w Berlinie. "Conte d'Amour" (2010) było jego pierwszą realizacją teatralną. Później stworzył spektakl "We love Africa and Africa loves us" (2012), którego premiera odbyła się podczas pierwszej edycji festiwalu Foreign Affairs oraz "Étant donnés" zrealizowany na podstawie tekstu Jana Fabre'a i konwencji filmów porno "casting couch". Mieszka i pracuje w Niskanpää, małej wsi na północy Szwecji, oraz w Berlinie.

***

Program wydarzeń kontekstowych:

22 kwietnia, godz. 18:00 / Scena Nowa

"Widzenie, które roztacza noc. Teatr Markusa Öhrna" - wykład Anny R. Burzyńskiej

w kwietniu w ramach programu #nie jesteś mi obojętny także:

27-29 kwietnia w godz. 14:00-22:00 / Tuba w Holu Głównym

"This is Exchange" - instalacja Tino Sehgala

na wszystkie wydarzenia kontekstowe wstęp wolny

******

"Conte d'Amour"

reżyseria, scenografia, wideo i fotografie: Markus Öhrn

tekst: Anders Carlsson

muzyka: Andreas Catjar

kostiumy: Pia Aleborg

oświetlenie i kierownictwo techniczne: Patrick Tucholski

koordynacja produkcji i tourmanager: Pamela Schlewinski

występują: Jakob Öhrman, Elmer Bäck, Rasmus Slätis, Anders Carlsson

kooprodukcja: Markus Öhrn, Nya Rampen i Institutet we współpracy ze Studiobühne Köln, Ballhaus Ost (Berlin), Baltic Circle International Festival (Helsinki), Inkonst (Malmö)

premiera: 14 maja 2010 roku w Ballhaus Ost (Berlin)

---

"We love Africa and Africa loves us"

reżyseria i scenografia: Markus Öhrn

tekst: Anders Carlsson

muzyka: Andreas Catjar

kostiumy i rekwizyty: Pia Aleborg

asystent scenografa: Oskar Nilsson

kierownik techniczny: Patrick Tucholski

producenci: Alexa Graefe & Tina Pfurr

koordynacja artystyczna i tourmanager: Pamela Schlewinski

występują: Elmer Bäck, Anders Carlsson, Rasmus Slätis, Jakob Öhrman

współpraca i koprodukcja: Institutet (Szwecja), Nya Rampen (Finlandia), Ballhaus Ost (Berlin), Garage X (Wiedeń), Inkonst (Malmö), Südpol (Lucerna), Baltic Circle Theatre Festival (Helsinki)

premiera: 6 października 2012 roku w Ballhaus Ost (Berlin) w ramach festiwalu Foreign Affairs.wnego tw

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji