Artykuły

Trudny powrót Elżbiety Czyżewskiej

W latach sześćdziesiątych była Elżbieta Czyżewska jed­ną z najpopularniejszych i najciekawszych aktorek młode­go pokolenia. Jeszcze podczas studiów aktorskich debiuto­wała w warszawskim Studenckim Teatrze Satyryków, później występowała w filmie i teatrze. Grała dziewczyny pełne wdzięku, wrażliwości, temperamentu. Przez kilka lat związana była z warszawskim Teatrem Dramatycznym. W roku 1967 wyszła za mąż za amerykańskiego dziennikarza i na stałe wyjechała z Polski. Mieszkała w Nowym Jorku, sporadycznie występowała w teatrze. Teraz, po latach nieobecności, powróciła na rodzimą scenę. Występuje gościnnie we współczesnej amerykańskiej sztuce "Szósty stopień oddalenia" Johna Guarea, którą wyreżyserował Piotr Cieślak. Niestety, trudno ten powrót uznać za uda­ny. Zręcznie napisany broadwayowski przebój Guarea punktuje ważne w kulturze amerykańskiej problemy, jak alienacja jednostki w wielkim mieście, zanik więzi między­ludzkich, sztywna hierarchia społeczna, filozofia życia opar­ta na autoterapii pozytywnej, konflikt pokoleń młodzi-starzy, czy wreszcie homoseksualizm. Główna bohaterka, którą gra właśnie Czyżewska, zajmuje się handlem dzieła­mi sztuki. Pewnego dnia do jej domu trafia młody oszust, czarnoskóry gej, który podaje się za syna Sidneya Poitiera, słynnego amerykańskiego aktora. Ta wizyta burzy ustalo­ny rytm życia pani Kittredge, zapoczątkowuje cały łańcuch dramatycznych komplikacji. Kłopot jednak w tym, że na scenie Dramatycznego są one uprawdopodobnione w nik­łym stopniu (nie pomaga nawet męski strip-tease). Elżbieta Czyżewska jest monotonna w środkach aktorskich, rażą też obce naleciałości w jej intonacji i mowie. Zaledwie po­prawność demonstrują partnerzy: Władysław Kowalski i Marek Walczewski. W tym przedstawieniu broni się jed­na tylko rola - Paula, młodego homoseksualisty. Gra ją Omar Sangare, czarnoskóry aktor urodzony w Polsce, niedawny absolwent warszawskiej PWST. Ma dar inten­sywnego bycia na scenie, pokazuje wszystko, co można było z roli "wycisnąć". I paradoksalnie to właśnie Sangare, a nie legendarna aktorka, jest magnesem ściągającym widzów na to przedstawienie.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji