Artykuły

Warszawa. "Requiemaszyna" w Instytucie Teatralnym

Po sukcesach spektaklu "Requiemaszyna" na Festiwalu Sens Interdits w Theatre de la Renaissance w Lyonie (Francja), przedstawienie Marty Górnickiej z choreografią Anny Godowskiej będzie można zobaczyć w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego 18 i 19 stycznia o godzinie 19.00.

Trzeci spektakl Marty Górnickiej to kontynuacja prowadzonej przez reżyserkę pracy nad stworzeniem nowoczesnego CHÓRU tragicznego, w której centrum leży krytyczna refleksja nad człowiekiem ustanawianym przez kulturowe, społeczne, ekonomiczne i religijne normy.

Tym razem głos CHÓRU wymierzony jest w rzeczywistość powszechnego urynkowienia. To ciało/głos społeczeństwa zakleszczonego między terrorem bezrobocia a wymogiem pracy ponad siły. Na scenie staje chór performerów, by wykonać ekstatyczne requiem dla systemu, w którym wolność zmieniła się w technologię władzy. Libretto wykorzystuje wiersze Władysława Broniewskiego, fragmenty przemówień, listów, dziecięcych wyliczanek, które CHÓR zderza z dyskursem filozoficznym i hasłami reklamowymi.

"Jestem całopalną ofiarą każdego systemu" - pisał o sobie Broniewski, ujawniając dramatyczne napięcie między miażdżącą presją ideologii, a wiarą w siłę poetyckiego słowa, które miało zarazem rewolucjonizować świat i ratować podmiotowość. Dziś te teksty, przepisane na chórową maszynerię zbiorowego ciała i głosu, uderzają z nieprawdopodobną siłą. Socrealistyczny hymn pracy brzmi jak korporacyjna pieśń performansu efektywności.

"REQUIEMASZYNA" to esej o relacji języka i władzy. Punktem wyjścia dla tej pracy stał się rytmiczno-robotyczny język wierszy Broniewskiego i jego wstrząsający poetycki życiorys, który zmiksował się w mojej głowie z kampanią reklamową Benettona Zostań bezrobotnym roku, Marszem Imperialnym z "Gwiezdnych Wojen", dźwiękiem przeżartej rakiem krtani poety. Zależało mi na tym, by obnażyć totalitaryzm współczesnych strategii nadzoru i dyscypliny; mechanizmy, które zmieniają mieszkańców neoliberalnego raju w armię robotników/robotów.

Marta Górnicka

Producenci dziękują Marii Pijanowskiej-Broniewskiej i Ewie Zawistowskiej za wyrażenie zgody na wykorzystanie w spektaklu tekstów Władysława Broniewskiego.

premiera: 24 marca 2013 r.

czas trwania: 60 minut (bez przerwy)

Prapremiera: 24.03.2013 Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Warszawa

Premiera francuska: 22.05.2013 La Filature - Scene Nationale, Mulhouse

Premiera niemiecka: 14.06.2013 Ringlokschuppen, Mülheim an der Ruh

Producent:

Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego

Koproducenci:

La Filature - Scne Nationale

The Théâtre National de Strasbourg

Le Maillon - Théâtre de Strasbourg

Ringlokschuppen - Mülheim an der Ruhr

BILETY:

10 zł

Bilety można nabyć on-line na stronie EVENTIM.PL

Bilety dostępne również w: księgarni PROSPERO

w Instytucie Teatralnym, bileteriach EMPIK,

sklepach Saturn

salonach Media Markt

oraz punktach sieci Eventim.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji