Artykuły

Rewolucja hamburgerów

Teatry, które nie podejmują ryzyka, powinny zmienić nazwę. Z instytucji artystycznych na muzea teatralne. I grać swoje spektakle jako wystawy interaktywne. Byłyby pożytek i czyste sumienie. Niestety, okazałoby się, że więcej mamy muzeów niż teatrów - pisze Marzena Sadocha w felietonie dla e-teatru.

Poniedziałek 28.01.2013

ZACZĘŁO SIĘ OD LĘKU

"był taki eksperyment na psach

podłoga podłączona do prądu

pies przeskakuje na drugą stronę

ale kiedy prąd jest wszędzie

po prostu siada i rezygnuje

jesteśmy psami

na podłodze podłączonej do prądu

nie pytaj mnie dlaczego jestem

smutny i zmęczony

coś wesołego na finał?

mam dzisiaj urodziny

wiesz czego chcę

przynieś mi w prezencie

małą bombę

odpalimy zamiast świeczek na torcie"

.

Wtorek 29.01.2013

WYBÓR JEST PRZERAŻAJĄCY

Podobno najważniejszymi cechami człowieka Zachodu są strach i niepokój (J. Ellul). Wynikają z niemożności ogarnięcia "tak ogromnego mnóstwa wyborów". Ujednolicenie choćby jednego z elementów, na przykład kanapki, łagodzi lęk egzystencjalny. Czy w związku z tym kanapki zawisną na krzyżu? Hamburger zamiast hostii. Ciało Chrystusa. Poproszę też duże frytki.

.

Środa 30.01.2013

CICHA WOJNA

Z jednej strony twórcy kultury, z drugiej menedżerowie. Wyjrzyj za okno, właśnie trwa rewolucja. Z jednej strony twórcy, z drugiej sprzedawcy. Włącz telewizor, rewolucja właśnie się kończy. Z jednej strony dochód, z drugiej strony wydatek. Otwórz książkę, podobno nowoczesność to rozstanie menedżerów i twórców. Byli jak walczące ze sobą rodzeństwo, pisze Zygmunt Bauman. Tak właśnie zaczęły się czasy, kiedy w teatrach będziemy grać reklamy.

.

Czwartek 1.02.2013

SPRZEDAWCY EMOCJI

Są takie emocje, które można przeżyć za 3 zł 50 groszy. I'm lovin' it. Są takie emocje, po których nie zostaje przyjemne uczucie sytości. A raczej paniczna chęć zdystansowania. "Ten, kto się dystansuje, pozostaje uwikłany na równi z tym, kto uczestniczy w mechanizmie; góruje nad nim jedynie wglądem we własne uwikłanie i szczęściem nikłej wolności, przynależnej do poznania jako takiego", mówi Theodor Adorno i pewnie ma rację. Dlatego w teatrze to "szczęście nikłej wolności" nie zdarza się często. Ale przynajmniej jest możliwe. Być może to jedno z ostatnich takich miejsc w czasach porno i szybkiej obsługi.

.

Piątek 2.02.2013

BEZPIECZEŃSTWO JEST NIEBEZPIECZNE

Zawsze ten sam produkt. Na Krupówkach i na plaży w Maroku. Właśnie dlatego sztuka, inaczej niż bułka, powinna być ryzykiem. A teatry, które nie podejmują ryzyka, powinny zmienić nazwę. Z instytucji artystycznych na muzea teatralne. I grać swoje spektakle jako wystawy interaktywne. Byłyby pożytek i czyste sumienie. Niestety, okazałoby się, że więcej mamy muzeów niż teatrów.

.

Sobota 3.02.2013

REWOLUCJA HAMBURGERÓW

Przeszłość wyglądała tak: od społeczeństwa rolniczego do społeczeństwa przemysłowego. Przyszłość będzie wyglądała tak: od społeczeństwa informacyjnego do impulsywnego. Biegnąc od impulsu do impulsu. Z potrzebą ciągłych wrażeń. Z koniecznością szybkich i tanich zaspokojeń. Symbolem będzie mała kanapka podawana na całym świecie prosto do okienka w zatrzymującym się na chwilę samochodzie. W planach jest usługa podawania kanapki prosto do ust. Już pogryzionej.

.

Niedziela 4.02.2013

POLITYKA KULTURALNA

Chiński McDonald, w odpowiedzi na korupcję w rządzie, zaproponował limitowaną serię hamburgerów. Czarna i biała bułka. Dobro i zło. Skojarzenie z chińskim powiedzeniem o "ludziach jedzących z dwóch stron". Mam wrażenie, że znam teatry "jedzące z dwóch stron". Ale to pewnie dlatego, że w Polsce mamy inne powiedzenie - o pokornym cielaku, co dwie matki ssie. Ssij spokojnie. W kulturze pełnej cielaków.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji