Artykuły

Koczowisko w obrazach i dźwiękach

PRZEDSTAWIENIE to ma cha­rakter malarsko-muzyczny przede wszystkim: jest popi­sem wrażliwości plastyczno-rytmicznej reżysera, który z elementów pięknej scenografii i do­brej muzyki komponuje płynny, urzekający ruch sceniczny. Głównym narzędziem tej kompozycji jest otwarta, pusta i wielka przestrzeń sceny, odsłoniętej całkowicie i obitej kirem. Przetną ją w pewnej chwili, w bladawym półmroku i półcieniu, chmury strzał z wojennych łuków, ułoży się olbrzymi, biały namiot i wypełni ją całkowicie majestatycz­nym ruchem płócien i żerdzi, aby następnie godnie i niespiesznie zwi­nąć się i zniknąć.

W półmroku i półcieniu pojawi się samotny kocioł polowy, ordynarny i kaleki, ułoży się rozległy, pyszny dywan, wjedzie fortepian na kołach od drabiniastego wozu, wsunie się stary fotel i toczyć się będą furgony taboru wojskowego. Na proscenium zaś, po obu stronach, tuż obok kolo­rowych dywanów wschodnich zasła­niających wejścia do namiotów, stoją i połyskują dwie baterie perkusyjne. To one nadadzą rytm postaciom w dziwnych wschodnich mundurach, obiegającym lub przemierzającym scenę i przemawiającym na modłę werbla, jakby im brakło tchu. Ten ruch postaci, a także momenty, kie­dy scena pozostaje pusta i pustką tylko przemawia i krzykiem ludzkim gdzieś zza sceny i muzyka, a także ruch elementów scenograficznych, albo (jak dawniej się mówiło) zmia­ny dekoracji powolne i skrupulatne - stanowią właśnie akcję drama­tyczną przedstawienia.

Stanowi ono bowiem interpretacją reżyserską tekstu dramatycznego, którego sens - jak powiada się w programie - "może pozostać niejas­ny dla widza", jeśli nie zdąży on za­poznać się z komentarzem. Komen­tarz zaś daje do zrozumienia, że sens ten polega na kolejnym przeciwsta­wieniu się naszej tradycji romantycz­nej, ale tym razem w duchu "roz­paczliwej niepewności": Mickiewicz odwiedza pułki walczące u boku Turcji o sprawę polską, ale podob­no widzi, że to raczej piekło, niż wy­marzony skrawek wolnej ojczyzny.

Nie wiem, jak Mickiewicz, widow­nia ogląda tylko obraz ruchu scenicz­nego, a słucha perkusji oraz krzyków aktorskich, o bliżej niesprecyzowanej treści i znaczeniu.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji