Artykuły

Dwa dni

Maja Komorowska, niegdyś aktorka teatru Laborato­rium, przyjeżdża do In­stytutu Grotowskiego ze "Szczęśliwymi dniami" Samuela Becketta. Na scenie wystąpi w dwuaktówce z inną znakomitością - Adamem Ferencym, aktorem stołecz­nego Teatru Dramatycznego.

Opowieść o kobiecie i mężczyźnie, którzy na różne sposoby próbują oswo­ić się z wizją śmierci, krytyka okrzyk­nęła arcydziełem. Jej autor, irlandzki prozaik i dramaturg, dostał w 1969 ro­ku literackiego Nobla. Przedstawienie wyreżyserował rozmiłowany w twór­czości Becketta Antoni Libera, które­go mistrzostwo widać choćby w adap­towanej na polską scenę Beckettowskiej "Ostatniej taśmie" ze Zbigniewem Zapasiewiczem i Tadeuszem Łomnickim. "Szczęśliwe dni" w jego interpre­tacji miały premierę w 1995 roku w Teatrze Dramatycznym w Warszawie.

Maja Komorowska, która wciela się w sztuce w rolę Winnie, to legenda nie tylko polskiej sceny teatralnej, lecz tak­że filmowej. Skończyła Widział Lalkarski krakowskiej szkoły teatralnej, a ka­rierę aktorską zaczęła od współpracy z Jerzym Grotowskim jeszcze w Opo­lu, w 1961 roku. Jednak powszechną sła­wę przyniosły jej role kinowe w"Życiu rodzinnym" i "Za ścianą" Krzysztofa Zanussiego, za które wyróżniono ją na największych polskich i zagranicznych imprezach filmowych. Potem grała u najlepszych polskich mistrzów filmu: Waj­dy, Kieślowskiego i Konwickiego.

W sztuce Libery Komorowska gra nieco wbrew Beckettowi, bawi paraf­razami znanych cytatów, a jej tyrady wobec męża Williego, milczącego Ada­ma Ferency, sprawiają wrażenie nie­poważnej farsy.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji