Artykuły

Tango z Gombrowiczem

Przedstawie­nie oparte jest na fragmentach "Dzienników" Witolda Gom­browicza oraz jego "Trans-Atlantyku". "Dziennik" pu­blikowany od 1953 roku do śmierci pisarza w 1969 r. jest nową formułą tego gatunku w literaturze. Nie jest to kronikarski zapis, autor nie prze­kazuje również w nim intym­nych zwierzeń. Gombrowicz polemizuje z otaczającą go rzeczywistością artystyczną i polityczną, walczy ze stron­nictwami, grupami, naroda­mi. Jest to autokreacyjny za­pis, stanowiący obraz jed­nostki walczącej o wolność, o wyzbycie się zależności od zbiorowości z jej mitami i ste­reotypami.

"Trans-Atlantyk" to po­wieść opowiadająca o pierw­szych miesiącach pobytu Gombrowicza w Argentynie w 1939 roku, tuż przed wybu­chem II wojny światowej. Au­tor dokonuje w niej rozra­chunku z polskością, tradycją i konwenansem. Utwór jest mieszanką stylów od realizmu po groteskową fantastykę, formą nawiązuje do epoki ba­roku.

Mikołaj Grabowski nie po raz pierwszy sięga po teksty wybitnego pisarza, "Dzienni­ki" przygotował już w 1996 r. dla Teatru Telewizji, "Trans-Atlantyk" wystawił dwukrot­nie w 1982 i 1988 roku.

- Każdy z nas ma w swoim życiu przynajmniej kilku au­torów, których akceptuje or­ganicznie po kilku przeczyta­nych stronach. Dzieje się tak dlatego, iż czytający odnajdu­je w nich potwierdzenie wła­snych, często jeszcze nie do końca wyklutych myśli i że zaprezentowane tu wnioski trafią mu w sposób oczywisty

do przekonania. Jednym z ta­kich autorów, czytanych do­tkliwie osobiście, jest dla mnie Gombrowicz - Mikołaj Grabowski.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji