Artykuły

Dom otwarty

Pisarska kariera Michała Ba­łuckiego (1837 - 1901) była zarazem typowa dla pokole­nia tzw. powstańczego, które prze­szło od radykalizmu walki patrio­tycznej do postawy organicznikowskiej, a jednocześnie odmienna ze względu na swój dramatyzm. Syn krakowskiego krawca z ulicy Flo­riańskiej zaznał w życiu pełni sła­wy, kiedy to po sukcesie w 1869 ro­ku komedii "Radcy pana radcy" te­atry zabiegały o jego następne sztu­ki, jak też bezlitosnej krytyki, której nie szczędziło mu pokolenie ar­tystów końca stulecia. Wyszydzony jako twórca "bałucczyzny", czyli apologii staroświecczyzny, zaścian­kowości, nazwany złośliwie przez Adolfa Nowaczyńskiego "Arystofanesem Kleparskim", ośmieszony utracił popularność. Wszystko to stało się przyczyną jego samobój­czej śmierci. W niedługim czasie po śmierci pisarza najlepsze z komedii powróciły do repertuaru polskich teatrów, a ich kolejne inscenizacje cieszą się dużym powodzeniem.

"Dom otwarty" należy bez wąt­pienia do najlepszych utworów Bałuckiego. Jest to obyczajowa komedia, której akcja rozgrywa się w czasie karnawału. Chcąc urozmaicić nudne wieczory do­mowe pani Żelska za radą przy­jaciółki postanawia wydać bal. "Dom otwarty" bawi nas komiz­mem dawnego obyczaju, sytuacji, dialogów, a przede wszystkim prześmieszną galerią postaci. Wszystkie, obdarzone charaktery­stycznym sposobem zachowania, gestem czy sposobem mówienia, stanowią znakomity materiał dla wykonawców. Twórcy telewizyj­nej inscenizacji Michałowi Kwie­cińskiemu udało się pozyskać do współpracy - nie tylko w rolach pierwszoplanowych, ale nawet w epizodach - znakomitych wyko­nawców, dzięki czemu komizm sztuki Bałuckiego mógł zalśnić pełnym blaskiem.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji