Artykuły

Łódź. Maski rozdane

Prawie 40 premier odbyło się w łódzkich teatrach w sezonie 2004/2005. Po raz czternasty Maski przyznawane przez recenzentów podsumowały sceniczne dokonania. W sobotę [18 czerwca] w Teatrze Wielkim werdykt został ogłoszony.

Maria Białobrzeska [na zdjęciu], aktorka Teatru Nowego, odebrała Nadzwyczajną Złotę Maskę w roku wyjątkowego jubileuszu: 60-lecia pracy artystycznej. To nagroda w uznaniu twórczych dokonań i niezapomnianych kreacji, jakimi od 55 lat obdarowuje łódzką publiczność (zaczynała w Krakowie i Warszawie).

Złote Maski za realizacje w mijającym sezonie otrzymali: za reżyserię "Lukrecji Borgii" - Maciej Prus. Za kreację wokalno-aktorską w tej inscenizacji Teatru Wielkiego - Joanna Woś (po łódzkiej prezentacji została zaangażowana do tej partii w Sant Moritz). Za scenografię i inscenizację do opery "Adriana Lecouvreur" Złotą Maskę odebrał Tomasz Konina.

Najwyżej ocenione kreacje aktorskie stworzyli artyści Teatru Jaracza: Małgorzata Buczkowska (Lisa w "Blasku życia") oraz Ireneusz Czop (Clint w "Blasku życia" i Biff w "Śmierci komiwojażera").

Najlepsze przedstawienie w sezonie to "Łoże" S. Belbla w reż. Karoliny Szymczyk, w którym występują: Weronika Książkiewicz, Kamila Klimczak, Michał Rolnicki i Przemysław Redkowski. To inscenizacja dyplomowa przygotowana na scenie Teatru Studyjnego PWSFTviT.

Były też trzy Czarne Maski. Rada Miasta dostała jedną z nich "za wieloletni brak działań zmierzających do przywrócenia właściwej pozycji Teatru Muzycznego". Dyrekcja Teatru Wielkiego "za przedkładanie oferty handlowej nad jakość artystyczną eksportowych realizacji i znikomą liczbę spektakli granych na macierzystej scenie". Trzecią dostała Ewa Pilawska, dyrektor Teatru Powszechnego, "która skutecznie budując rangę Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych, zaniedbała poziom artystyczny własnej sceny."

Po raz czwarty podsumowanie sezonu było też okazją do przyznania przez redakcję "Dziennika Łódzkiego" tytułu Mecenas Kultury. Został nim Piotr Dzięcioł, szef Opus Film, który hojnie wspiera przedsięwzięcia artystyczne, m.in. Camerimage i innych festiwali oraz realizacje powstające w łódzkich teatrach, a nade wszystko ułatwia działania młodym filmowcom.

Sponsorem nagród po raz kolejny był Bank PKO BP SA.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji