Artykuły

Obsługiwani i obsługujący

Bogusław Schaeffer - autor ponad 300 utworów muzycz­nych oraz twórca kompozycji plastycznych i fotograficznych - od połowy lat 50. pisze eksperymentalne formy sceniczne. Je­go "TIS MW2" i pierwsze "Audiencje" były w latach 60. utwo­rami z pogranicza muzyki i teatru. W ostatniej dekadzie z do­brym przyjęciem spotkał się "Scenariusz dla nieistniejącego lecz możliwego aktora instrumentalnego" w reżyserii i wyko­naniu Jana Peszka oraz inscenizacje Mikołaja Grabowskiego: "Kwartet dla czterech aktorów", "Audiencja III", "Scenariusz dla trzech aktorów" i "Próby". Sztuki Schaeffera - z pozoru hermetyczne, pełne pułapek lingwistyczno-logicznych, naje­żone kalamburami i dylematami rodem z felietonistyki dla ja­jogłowych - okazały się mieć nadspodziewanie dobre wzięcie i wciąż figurują na teatralnych afiszach.

W sztuce "Tutam" autor rozgrywa akcję na dwóch planach kawiarni. "Tu", czyli przy stolikach, i "tam" - za półprzezro­czystą szybą na zapleczu, w pobliżu piecyka i zlewozmywaka. Dwoje aktorów odtwarza po dwie role: Gości i Kelnerów. Prze­nikliwie inteligentny tekst ma formę nieustającego piętrowe­go dyskursu między kobietą i mężczyzną. Parę Gości, o inte­lektualnych aspiracjach, łączy uczucie. Parę Kelnerów - miej­sce pracy i łóżko. Język odmiennych, nieprzenikalnych środo­wisk przeplata się wdzięcznie, urzekając swoistą egzotyką żar­gonów: intelektualno-uwodzicielskiego obsługiwanych i kel­nerskiego obsługujących - z jego specyficznym kolorytem wy­szukanych neologizmów.

"Tutam" Schaeffera wystawił słynący gwiazdorskimi obsa­dami warszawski Teatr Powszechny. Para aktorów sprawdzo­nych już w "Ławeczce" Gelmana: Joanna Żółkowska i Janusz Gajos, przydaje tekstowi doskonałego tempa. Nie pozwalając widowni na chwilę oddechu, płynnie przechodzą z wyższych pięter aspiracji duchowych (Goście) do poziomu wegetatyw­nej egzystencji (Kelnerzy) i na odwrót. Żółkowska, wzruszają­co ciepła w scenach sam na sam z Gościem, każe zweryfiko­wać widzom ich pierwsze powierzchowne sądy o rozwrzeszczanej obsłudze. Gajosowi natomiast długoletnia praktyka grania Tureckiego przydała irytującej prawdziwości w sce­nach kelnerskich.

Mocno dyscyplinującej wykonawców sztuce w 19 scenach - pisanej przez Schaeffera w 1991 r. w Salzburgu, Krakowie, Rabce, Florencji i Paryżu - podołać mogła tylko para aktorskich wirtuozów. Podołała.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji