Artykuły

Tutam

"Pisząc sztukę teatralną (czy: komponując) wy­kreślam z pamięci to wszystko, co znam, co dotych­czas widziałem (czy: słyszałem). Z tradycją nie zrywam, bo ona jest we mnie - że tak powiem - bez mojego udziału, bez moich starań, jest jej ty­le, co w każdym z nas. Chcę, by w moim teatrze - bo jest coś takiego - widz się nie nudził" - twier­dzi Bogusław Schaeffer. I rzeczywiście jest "coś" takiego jak teatr tego kompozytora, który zaczął pisać. Wszechstronnie wykształcony, po muzy­kologii na UJ i doktoracie z filozofii na UW, pisar­ską przygodę z teatrem rozpoczął przed blisko 40 laty tragedią "Webern" (1955). Sławę przyniósł mu napisany osiem lat później "Scenariusz dla nie istniejącego, lecz możliwego aktora instrumental­nego". Idealnym odtwórcą tej roli okazał się Jan Peszek. Bogusław Schaeffer przez lata zmagania się ze scenicznym pisarstwem dopracował się własnego stylu - dla jednych jest on kwintesencją subtelności i błyskotliwości, kpiną z teatralnych manier z głęboko ukrytą filozofią, dla innych tyl­ko żartem, nie zawsze zrozumiałym i śmiesznym.

"Tutam" pisał Schaeffer w 1991 roku w różnych miastach, m.in. w Salzburgu, Krakowie, Rabce, Flo­rencji, Paryżu. To z pewnością nadało tej "sztu­ce w 19 scenach" walor uniwersalny. Opowiada oto autor historię dwóch par - kelnera i kelnerki w kawiarni oraz dwojga stałych bywalców loka­lu - szarmanckiego dżentelmena i eleganckiej ko­biety, między którymi nawiązuje się romans. Po­nieważ cała gra i wieloznaczności tej sztuki wy­nikają z faktu, że w obie pary wciela się ten sam duet aktorski, powodzenie inscenizacji w głównej mierze zależy od obsady. W Teatrze Telewizji zo­baczymy przeniesienie spektaklu, który powstał w 1992 roku w Teatrze Powszechnym i grany był z wielkim powodzeniem. W niego wcielił się Ja­nusz Gajos, w nią - Joanna Żółkowska. Jesteśmy świadkami wspaniałej zmiany ról dokonywanej "w biegu", na oczach widzów. Ale ten, wydawałoby się zabieg tylko techniczny nabiera nowych zna­czeń - gdzieś w naszej świadomości prostak zle­wa się w jedno z dżentelmenem, a dama z kuch­tą. Przekonamy się, jaki wpływ na sprawy miło­ści mają różnice "klasowe".

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji