Artykuły

Warszawa. "Polieukt" na Festiwalu Oper Kameralnych XX i XXI wieku

Warszawska Opera Kameralna zaprasza 5, 7 i 9 marca o g. 19 na spektakle opery "Polieukt" w ramach Festiwalu Oper Kameralnych XX i XXI wieku.

Zygmunt Krauze: "POLIEUKT"

Opera w pięciu aktach, na motywach Corneill'a , przedstawia wydarzenia z III wieku w Armenii przyjmującej chrześcijaństwo, ale będącej jeszcze krajem Cesarstwa Rzymskiego. Jest to utwór ukazujący niezwykle tragiczne przeżycia ludzi uwikłanych w trudne lub wręcz niemożliwe do pogodzenia wierzenia pogan, z ich wieloma bóstwami, a wiarą chrześcijańską w jednego Boga.

Jest to odwiecznie trudny do rozwiązania konflikt między przysięgą złożoną panującemu a wiernością religii lub związkom krwi. Jest to - występujący od najdawniejszych czasów w teatrze (na przykład starogreckim ) - motyw moralności, nawet w decyzjach przesądzających o życiu lub śmierci.

Należy tu wspomnieć, że reżyserem tego przedstawienia jest Jorge Lavelli - jednocześnie współautor libretta - artysta o niezwykle cennym dorobku w światowym teatrze. Już na pierwszym spotkaniu z zespołem artystów przygotowujących Polieukta, Jorge Lavelli zaprezentował swoją wizję tego przedstawienia; że jest to dzieło o ludzkich przeżyciach, cierpieniach, emocjach, postawach i dramatach, występujących tak w Europie i świecie III wieku, jak i dzisiaj.

Takie ponadczasowe umiejscowienie tej opowieści, opartej jednak na faktach, mających swoje miejsce w Armenii, która jako pierwsze państwo przyjęła chrześcijaństwo, która to religia później objęła niemal całą Europę, będącą wówczas całym, znanym światem.

Nie jest to więc spektakl kostiumowy o Armenii pod panowaniem rzymskie-go cesarza, lecz spektakl o ludziach, ich przeżyciach, namiętnościach, wierności

wyznawanej religii bądź przysiędze danej władcy albo też wierności rodzinie.

O muzyce tego przedstawienia pisze w innym miejscu autor tego operowego dzieła, jego twórca - Zygmunt Krauze.

Przypomnę tylko, że jest to drugi utwór sceniczny Zygmunta Krauzego, napisany dla Warszawskiej Opery Kameralnej, a wagę tej kompozycji podkreśla fakt, że jest to dzieło przeznaczone do wykonania na Festiwalu Oper Kameralnych XX i XXI wieku, na 50-lecie Warszawskiej Opery Kameralnej.

Nasz Teatr zamawia i wykonuje utwory sceniczne - choć nie wszystkie one były typowymi operami - u polskich kompozytorów od blisko półwiecza. Pierwszą była kompozycja Tadeusza Bairda z 1963 roku: Sonety miłosne i Pieśni truwerów. Zamykają ten cykl zamówień - Zygmunta Krauzego Polieukt i Edwarda Pałłasza - do libretta Joanny Kulmowej - Ja, Kain.

Stefan Sutkowski

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji