Artykuły

Gdańsk. Premiera Bałtyckiego Teatru Tańca

W najbliższą sobotę odbędzie się premiera spektaklu "Chopinart+" w choreografii Emila Wesołowskiego. Zapowiada się ciekawy wieczór, tym bardziej że dla swojej choreografii artysta wykorzystał nagrania samego Krystiana Zimermana [także Rafała Blechacza] zarejestrowane przez Deutsche Grammophon.

Nazwisko Emila Wesołowskiego związane z warszawskim Teatrem Wielkim Operą Narodową nie jest obce wielbicielom sztuki baletowej. Jego propozycje choreograficzne oglądają widzowie najważniejszych scen muzycznych w kraju.

W Operze Bałtyckiej wystawił kiedyś balet "Romeo i Julia" z Małgorzatą Insadowską i Leszkiem Alabrudzińskim, potem reżyserował "Barona Cygańskiego" Johanna Straussa. Do najbardziej znaczących kompozycji choreograficznych Wesołowskiego należą: "Dies Irae", "Legenda o Józefie", "Święto wiosny", "Cudowny Mandaryn". Jest autorem choreografii do wielu inscenizacji operowych, m.in. do "Madame Butterfly", "Króla Rogera", "Don Giovanniego" czy "Eugeniusza Oniegina".

Choreograf związany jest z Gdańskimi Konkursami Baletowymi, kilkakrotnie pełnił funkcję przewodniczącego jury, ma na swoim koncie znakomite miniatury choreograficzne układane dla Anny Sąsiadek, Izabeli Sokołowskiej, dla duetu braci Kupińskich. Oni właśnie, w 2001 r., w IX Konkursie Eurowizji dla Młodych Tancerzy w Londynie, prezentując układ Wesołowskiego - kompozycję do "Legendy" Henryka Wieniawskiego - zdobyli grand prix. Najwyższą nagrodę w XV edycji Ogólnopolskiego Konkursu Tańca W Gdańsku zdobyła Elena Karpunina, tańcząc m.in. choreografię Wesołowskiego do muzyki Gustawa Mahlera "Blue Eyes" z Leszkiem Cegiełkowskim jako partnerem.

Z warszawskim zespołem baletowym Opery Narodowej przygotował niedawno balet do Koncertu klawesynowego Bacha, a w kwietniu zaprezentuje "Kaina i Abla" do muzyki Panufnika.

W Gdańsku, dwa lata temu święcił triumfy realizacją chopinowskiego Koncertu f-moll, który też znajdzie się, jako druga część, w programie sobotniego wieczoru. Jak w premierowej obsadzie, zatańczą Beata Giza, Michał Łabuś, kontuzjowanego Ireneusza Stencla zastąpi Piotr Nowak. W pierwszej części zobaczymy nowy układ choreograficzny do czterech Ballad, poprzedzonych Preludium Fis-dur nr 13.

Zatańczą cztery pary - Beata Giza z Michałem Łabusiem i Piotrem Nowakiem, Elżbieta Czajkowska-Kłos z Radosławem Palutkiewiczem, Franciszka Kierc z Filipem Michalakiem oraz Agnieszka Wojciechowska z Piotrem Nowakiem.

Będzie to wieczór autorski znakomitego choreografa, zapewniający wysoki poziom nie tylko techniczny, ale przede wszystkim artystyczny. Wesołowski, uważny obserwator ludzkich poczynań, w swoim teatrze tańca potrafi je przekazać w sposób znakomity. Zapowiada się więc ciekawy wieczór, tym bardziej że dla swojej choreografii artysta wykorzystał nagrania samego Krystiana Zimermana zarejestrowane przez Deutsche Grammophon.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji