Artykuły

Senne wędrówki Passiniego w Opolu

Passini jest nietuzinkową postacią polskiego młodego teatru. 34- letni reżyser sięgał w swojej karierze po kanoniczne teksty rodzimej dramaturgii, ale też antyczną klasykę. Kiedy więc bierze na warsztat "Słownik chazarski", wiadomo, że kro się "grubsza afera". Przygotowywana w Opolu inscenizacja wykracza poza formalne i przestrzenne ramy standardowej produkcji teatralnej - pisze Łukasz Badula w portalu kulturonline.

Chazarowie byli koczowniczym ludem, który przywędrował do Europy w VI w. n. e. Żyli z pasterstwa i łupieżczych wypraw. Ich system wierzeń cechowało wewnętrzne zróżnicowanie; od wpływów islamu po przyjęty przez elitę wspólnoty judaizm. Aha, i jeszcze posiedli umiejętność podróżowania we śnie. Co do tej ostatniej kwestii, historycy akurat milczą. Inaczej niż Milorad Pavić, który w "Słowniku chazarskim" (1984) uczynił mityczny lud nomadami krainy Morfeusza. Dzieło serbskiego prozaika jest osobliwym dokonaniem; ni powieścią, ni leksykonem, mariażem fikcji i historycznych podań. Z uwagi na określony edytorsko format, trudno wyobrazić sobie jego pozaliteracką adaptację. Wyobraźnia Pawła Passiniego nie zna jednak granic.

Passini jest nietuzinkową postacią polskiego młodego teatru. 34- letni reżyser sięgał w swojej karierze po kanoniczne teksty rodzimej dramaturgii, ale też antyczną klasykę. Jego spektakle cechuje antropologiczne podejście do tematu, potrafiące przewrócić do góry nogami nawet najbardziej zapoznaną lekturę. Passini zarazem korzysta z nowoczesnych środków wyrazu. Jako pierwszy w Europie stworzył teatr internetowy, a do jednego ze swoich spektakli zaprosił widzów z laptopami. Kiedy więc bierze na warsztat "Słownik chazarski", wiadomo, że kro się "grubsza afera".

Oj, grubsza. Takiego spektaklu, od czasu "Dziadów" Swinarskiego polscy widzowie chyba jeszcze nie widzieli. Przygotowywana w Opolu inscenizacja wykracza poza formalne i przestrzenne ramy standardowej produkcji teatralnej. Bo niezwykła książka zasługuje na niezwykłą adaptację. Passini zorganizował więc w Teatrze im. Kochanowskiego bezprecedensowy eksperyment sceniczny.

Powieść Pavića została opublikowana pod postacią dwóch egzemplarzy: żeńskiego i męskiego. Podobny zabieg chce wprowadzić Passini. Publiczność będzie mogła dokonać wyboru, którą wersję spektaklu chce obejrzeć. Prócz męskiej i żeńskiej przewidziano także mieszaną. Wszystkie wersje zostaną odegrane symultanicznie na różnych scenach, pomiędzy którymi mają przemieszczać się aktorzy. Jakaś historia rozpoczęta np. na Dużej Scenie, będzie miała kontynuację na Małej, a finał np. na Scenie na Parterze. Mało tego. Siedząc na Małej będzie można słyszeć, co dzieje się na Dużej. Sceny przedstawienia zostaną bowiem tak zbudowane, by funkcjonowały jak lustrzane odbicia - można przeczytać na witrynie teatru.

Spektakl pt. "Słownik chazarski. Dzieci snów" ogarnie swoim zasięgiem całą przestrzeń budynku teatru. Ale rozmach widowiska wiąże się nie tylko z pełnym wykorzystaniem lokacji. "Słownik chazarski" jest również wynikiem imponującej pracy zespołowej. W spektaklu weźmie udział ponad sto osób - aktorzy, członkowie ekipy technicznej i statyści. Ci ostatni to zaproszeni przez Passiniego uczniowie opolskich liceów i studenci. Od kilku tygodni przygotowują się do występu pod okiem m.in. specjalistki od tańca indyjskiego Zuzanny Adamkiewicz i choreografki pantomimy Katarzyny Sobiszewskiej. Za scenografię całości odpowiada Zuzanna Srebrna.

Premiera niezwykłej inscenizacji już 11 lutego. Spektakl zyskał w samym Opolu dość oryginalną formę promocji. Na terenie Dworca Kolejowego i galerii handlowej Solaris ustawiono łóżka, w których można było się zdrzemnąć. Drzemka widzom spektaklu Passiniego raczej nie grozi. Chyba że chodzi o drzemkę kontrolowaną przez reżysera. I Chazarów.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji