Artykuły

Szczecin. Cztery dni z teatrem Anny Augustynowicz

Wybitna reżyserka teatralna Anna Augustynowicz świętuje 20-lecie pracy artystycznej w Szczecinie. W programie rozpoczynających się w czwartek obchodów są spektakle, dyskusje, koncert i wystawa

Zaczęło się w 1991 r. od przygotowania na 13 grudnia premiery "Klątwy" Stanisława Wyspiańskiego. Rok później Anna Augustynowicz została dyrektorem artystycznym Teatru Współczesnego w Szczecinie.

Od czwartku Teatr Współczesny zaprasza do wspólnego cieszenia się z Anny Augustynowicz w Szczecinie. - Jubileusz Anny Augustynowicz to święto wszystkich szczecinian, ponieważ to właśnie w naszym mieście od 20 lat tworzy ta niezwykła artystka - mówi Ewa Madruj z Teatru Współczesnego. - Mamy prawdziwy przywilej obserwować jej pracę na macierzystej scenie, cieszyć się zdobywanymi przez nią nagrodami. Jubileusz jest wspaniałą okazją, aby dotknąć istoty teatru Anny Augustynowicz nie tylko oglądając wyreżyserowane przez nią spektakle, ale również uczestnicząc w konferencji naukowej i panelach.

Zobaczyć będzie można spektakle szczecińskie reżyserki (np. Pleciuga wróci w czwartek do tytułu z 2000 r. "Co się dzieje z modlitwami niegrzecznych dzieci",) oraz te, które przygotowała poza macierzystą sceną. Teatr Wybrzeże z Gdańska zagra więc w piątek na scenie przy Wałach Chrobrego "Pieszo" Sławomira Mrożka z Mirosławem Baką. Och-Teatr w Warszawie w sobotę "W małym dworku" Stanisława Ignacego Witkiewicza, z udziałem Marii Seweryn. - Ania Augustynowicz jest osobą, z którą należy się spotkać w teatrze - mówiła przy okazji pracy nad "Polaroidami" w Szczecinie Maria Seweryn.

Będzie można też zobaczyć niektóre realizacje szczecińskiej reżyserki dla teatru TV, np. "Naczelnego" Stiega Larssona, którego wprowadziła na polską scenę (w czwartek w S-1 PR Szczecin).

- Anna Augustynowicz jest wybitną artystką. Jest człowiekiem uczciwym w tym, co robi. Ma swój własny artystyczny kod, własny język - mówi Mirosław Gawęda, dyrektor Teatru Współczesnego. - Jest dla mnie kimś bardzo ważnym, niezwykłym, kogo podziwiam, z kim mi się bardzo dobrze pracuje, z kim mam intelektualną przyjemność dyskutować, i mam nadzieję, odrobinę przyjaźnić.

Dyrektor poleca w programie jubileuszu panele, na które przyjadą interesujący goście, jak Jan Ciechowicz, Zenon Butkiewicz, Paweł Sztarbowski, Maciej Nowak, Jacek Sieradzki. - Nikt nie odmówił - zauważa i poleca niedzielny koncert z muzyką Jacka Wierzchowskiego do spektakli dyrektor Teatru Współczesnego. A także piątkową prezentację książki prof. Roberta Cieślaka o teatrze Anny Augustynowicz.

***

Alfabet Anny Augustynowicz

Aktor - człowiek w świecie któryjest teatrem (zob. William Shakespeare "Jak wam się podoba"); także profesja. Braun - Marek. Scenograf, od nazwiska którego powstała nazwa jednostki miary przestrzeni scenicznej: "plexibraun". Prywatnie - człowiek, na którym absolutnie można polegać.

Fajki - kolokwialne określenie papierosów, którego nie używam - w przeciwieństwie do papierosów.

Humor - jak łaska boska - do zbawienia koniecznie potrzebny.

Jun - Irena. Aktorka, artystka teatru (zob. Ewa Bułhak "Szukanie monologu. O teatrze Ireny Jun"). Prywatnie - bogini, do której się modlę, kiedy nie mogę wstać do pociągu.

Kryzys - konieczny, wcześniej czy później nastąpi.

Marzenie - "Chce mi się czegoś, czego być nie może" (Księżniczka Cayambe, Witkacy "Maciej Korbowa i Bellatrix").

Mieszczaństwo - dla jednych było, dla innych dopiero będzie.

Polityka - coraz rzadziej odnosi się do "polis", częściej - "sztuka dla sztuki".

Premiera - początek stawania się przedstawienia w relacji z publicznością, dla aktorów - początek własnej twórczości.

Sława - chwila przemijania, moment zaistnienia w teatrze życia codziennego.

Szczecinianie - otwarta wspólnota ludzi tutejszych - i tych "skądś" i tych "dokądś", w dużej mierze publiczność Teatru Współczesnego.

Wątroba - organ, odpowiadający za funkcje życiowe, u Wernera Schwaba jest bez sensu.

Współczesny - odnoszący się do obecności w czasie teraźniejszym - patrz Teatr Współczesny w Szczecinie

Wyspiański - autor mojego osobistego credo: "Wyzwolenia" (zob. Stanisław Wyspiański "Dzieła zebrane").

NOT. EP

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji