Artykuły

Diabelskie pokusy

Teatr Rozmaitości nie pierwszy już raz wprowadza widza w świat obcej nam kultury, z którym łączy nas jednak nadspodziewanie wiele. Sztuka hiszpańskiego ekscentryka, Ramona Marii dell Valle-Inclana "Słowa Boże" wprowadza nas w mroczny świat hiszpańskiej prowincji, gdzie fanatyzm sąsiaduje z rozpustą, wiara z zabobonem. Nasyconą grzesznymi namiętnościami społeczność pokazuje autor w krzywym zwierciadle groteski, w którym najbardziej porażającym obrazem jest wszechobecny Diabeł. Bo czymże innym wytłumaczyć bezwolne uleganie pokusom, jeśli nie diabelską siłą? Cóż byłby wart nędzny żywot od narodzin aż po śmierć, gdyby choć na chwilę się nie zatracić?

Świat biedaków i dziwolągów, zgorzkniałych wdów i niespełnionych mężatek łączy właściwa im chytrość, pozwalająca wykorzystać każdą okazję, by choć trochę zarobić. Dla żony zakrystianina Marii-Gaili taką okazją staje się niedojda Niziołek, kalekie dziecko. Odpustową gawiedź, hojną wprawdzie w rzucaniu groszem, najbardziej bawi upijanie kaleki. Nie może to skończyć się dobrze, ale w świecie pokazanym przez Inclana nic nie kończy się dobrze. Dlatego autor rozgrzesza swych bohaterów ze wszystkich siedmiu grzechów głównych. W spektaklu obok aktorów grają drewniane figury, znak rozpoznawczy reżysera Piotra Tomaszuka, twórcy obsypywanego nagrodami Wierszalina.

Nastrój tworzą też, współgrające z nastrojem sztuki, kostiumy Zofii de Ines i muzyka Jacka Ostaszewskiego. Z aktorów można by wymienić niemal całą obsadę, na tle której wyróżnia się oryginalna kreacja Joanny Kasperek w roli Marii; niebanalnie też interpretują swoje role występujący gościnnie Maria Peszek i Jacek Mikołajczak. Przekład Carlosa Marrodana w pełni wydobywa koloryt hiszpańskiego południa.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji