Artykuły

Warlikowski robi spektakl o ojcobójczyniach

Jubileusz 20-lecia "Notatnika Teatralnego" uświetnił numer poświęcony Krzysztofowi Warlikowskiemu. Przyszłości dotyka esej "Ojcobójczynie" Anny Wojciechowskiej, poświęcony zapowiadanym na jesień "Opowieściom afrykańskim według Szekspira". Na ten nowy spektakl Warlikowskiego złożą się fragmenty "Króla Leara", "Kupca weneckiego" i "Otella" - pisze Jacek Cieślak w Rzeczpospolitej.

Na otwarcie liczącego ponad 460 stron tomu reżyser wybrał trzy zeznania, z których dwa współtworzą scenariusz jego spektaklu "Koniec". To "Sen Józefa. K." na podstawie "Myśliwego Grakchusa" i "Mowa obronna Franza K." wg Franza Kafki. Trzecim jest "Oddajcie mi swoje dzieci", przemówienie Chaima Mordechaja Rumkowkiego wygłoszone we wrześniu 1943 r. w getcie łódzkim, w którym apelował do rodaków o wydanie 20 tysięcy dzieci w wieku do lat 10, by spełnić żądania Niemców i uratować starszych.

Wszystkie trzy teksty mówią o największym absurdzie życia, jakim jest nieustanne uwikłanie w śmierć, wynikające z okrucieństwa losu i Boga. "Proroctwo, historia i fikcja. Te zeznania mówią mi o tym, co robiłem i będę robił. Pokazują, jak trudno myśleć o tym, że coś innego nas jeszcze czeka" - napisał reżyser komentując trzy teksty.

Przyszłości dotyka natomiast esej "Ojcobójczynie" Anny Wojciechowskiej, poświęcony zapowiadanym na jesień "Opowieściom afrykańskim według Szekspira". Na ten nowy spektakl Warlikowskiego złożą się fragmenty "Króla Leara", "Kupca weneckiego" i "Otella". Adaptację rozbudowano o monologi w tłumaczeniu Wajdiego Mouwada, "Soul on Ice" Eldridge'a Cleavera, a także "Lato" Johna Maxwella Coetzee'ego.

Spektakl ma otwierać motto z "Księgi Malachiasza" mówiące o Eliaszu, który nadchodzi, by ojcowie wybaczyli synom, a synowie ojcom. Nabiera zaskakującego wyrazu w zderzeniu z szekspirowskimi tragediami, w których powodem nieszczęścia są toksyczne relacje między ojcem a córkami.

Lear jest zaborczy i poza Kordelią, będącą ofiarą miłości do rodzica, wychował kobiety nienawidzące mężczyzn, tolerujące tylko słabych. W "Kupcu weneckim" kluczowa jest scena w sądzie. Przebrana w męską togę Porcja, usłyszy z zeznań ukochanego Bassania, który broni oskarżonego Antonia, że ten znaczy dla niego więcej od Porcji i zrobi wszystko, by go ocalić.

Z kolei Desdemona, odchodzi z domu z lekceważonym przez wszystkich czarnoskórym Otellem, by poniżyć ojca i być poniżana przez pełnego kompleksów męża. Wątek ten otwiera na nowe interpretacje fragment "Lata" Coetzeego o synu niszczonym przez ojca, mającym nieudane relacje z kobietami i światem. Mieliśmy już teatr ojcobójców, teraz przyszedł czas na teatr ojcobójczyń, który może wyjaśnić wiele z dzisiejszego fenomenu feminizmu i parad wolności.

W "Notatniku" znalazły się też wywiady z Małgorzatą Szczęśniak, Ewą Dałkowską, Mają Ostaszewską, Jackiem Poniedziałkiem, Andrzejem Chyrą, Jerzym Stuhrem, Markiem Kalitą, Zygmuntem Malanowiczem, a także wypowiedzi zagranicznych krytyków na temat Krzysztofa Warlikowskiego.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji