Artykuły

Balet zaczyna podróżą

Jutro rozpoczną się XXI Łódzkie Spotkania Baletowe. Pomysłodawczynią, reżyserką i choreografką inaugurującego projektu "Spotkania w dwóch niespełnionych aktach" jest Ewa Wycichowska, wieloletnia primabalerina Teatru Wielkiego w Łodzi. Do organizacji tego widowiska choreografka zaprosiła tancerzy Teatru Wielkiego w Łodzi i Polskiego Teatru Tańca oraz seniorów wywodzących się z obu zespołów - pisze Igor Rakowski-Kłos w Gazecie Wyborczej - Łódź.

Zanim w kolejnych tygodniach na łódzkiej scenie zaprezentują się takie gwiazdy, jak Zespól Baletowy Teatru alla Scala, Bejart Ballet Lausanne czy Sylvie Guillem, miłośnicy baletu będą mogli wybrać się w przeszłość dzięki Ewie Wycichowskiej.

Zawodowe taneczne początki kariery Wycichowskiej związane są z Łodzią: "Moja Łódź zaczęła się w 1968 roku. W walizce miałam dyplom poznańskiej szkoły baletowej, a w sercu radość pomieszaną z odrobiną lęku, a nade wszystko pokory wobec sztuki tańca. Bo właśnie tego, oprócz techniki, wyrazu i świadomości ciała, uczyli mnie pedagodzy".

Kariera Wycichowskiej i historia ŁSB rozpoczęły się niemal w tym samym czasie. Nie brała udziału tylko w nielicznych edycjach. Przez lata, najpierw jako tancerka, a potem także z perspektywy choreografa i nauczyciela akademickiego, uczestniczyła w widowiskach, które rewolucjonizowały język ruchu.

Wycichowska' "Obserwowałam też mijające mody, trendy i style, ciągłe poszukiwania, które - bywało - nie prowadziły do spełnienia. Zawsze z tym samym uczuciem nienasycenia".

Była primabalerina Teatru Wielkiego z czasem wróciła do rodzinnego miasta, gdzie dziś jest dyrektorem naczelnym i artystycznym Polskiego Teatru Tańca - Baletu Poznańskiego,

Dwa miasta Wycichowskiej splatają się w "Spotkaniach...". Do organizacji tego widowiska multimedialnego choreografka zaprosiła tancerzy Teatru Wielkiego w Łodzi i Polskiego Teatru Tańca - Baletu Poznańskiego oraz seniorów wywodzących

się z obu zespołów. "Spotkania..." są więc rodzajem sentymentalnej podróży w artystyczną przeszłość artystki, a zarazem odkryciem nowych artystycznych dróg. W tej podróży doświadczenie przenika się z kreacyjnymi koncepcjami młodych twórców. Taki początek ŁSB subtelnie podkreśla przeszłość festiwalu, a jednocześnie - przez usytuowanie na początku festiwalu - otwiera widzów na baletowe doznania kolejnych tygodni.

Powrotem do przeszłości jest także współpraca z Krzysztofem Knittlem, który skomponował muzykę do "Spotkań...". Wycichowska jako choreograf debiutowała w Teatrze Wielkim w 1980 roku utworem "Głos kobiecy (z nieznanej poetki)" do muzyki właśnie Krzysztofa Knittla. W weekendowych "Spotkaniach..." usłyszymy brzmienie tych samych bębnów sprzed ponad 30 lat (jak się okazuje, wszystkie przetrwały) oraz nowe dźwięki, np. komputerowe brzmienia wirtualnych harf z niewidocznymi strunami podczerwieni, na których można zagrać zarówno dźwiękami każdego instrumentu, jak i barwą kropel wody.

Knittel: - Nie to jest najważniejsze, jaka tym razem będzie moja muzyka i jaki będzie układ choreograficzny Ewy. Dlaczego? Zaprosiliśmy do współpracy młodych twórców - kompozytorów i choreografów, których znamy i cenimy za ich dzieła, a obok naszych prac pojawią się ich utwory i wraz z nimi inna wyobraźnia, inne poczucie formy, nowe tematy i problemy. Na scenie łódzkiej opery we wspólnym spektaklu tanecznym pojawią się wszystkie generacje tancerzy, którym będzie towarzyszyć orkiestra Teatru Wielkiego, a również -jako wykonawcy - wszyscy kompozytorzy ze swoimi komputerowymi dźwiękami z laptopów oraz... instrumentami perkusyjnymi z Brazylii we wspólnej finałowej sambie.

Za scenografię, wideo i kostiumy odpowiedzialna jest Ewa Bloom-Kwiatkowska - autorka scenografii do przedstawień teatralnych i widowisk telewizyjnych, awangardowych pokazów

mody i kampanii reklamowych realizowanych w kraju i za granicą.

"Spotkania w dwóch niespełnionych aktach" pokazane zostaną dwukrotnie - w piątek i w sobotę. Początek o godz. 19. W kasach są jeszcze bilety na oba spektakle. Bilety w cenie od 65 do 75 zl (piątek) i od 35 do 50 zl (sobota).

Bilety

Informacje o spektaklach i biletach na stronie www.operalodz.com. Biuro Obsługi Widzów czynne od poniedziałku do piątku w godz. 8-16, tel. 42 633 3186 begin_of_the_skype_highlighting              42 633 3186      end_of_the_skype_highlighting, e-mail: widz@teatr-wielki.lodz.pl. O

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji