Artykuły

Gdańsk. Czytanie "Pana Poduszki" Martina McDonagha

Wraz z nowym rokiem ponownie ruszył organizowany przez Klub Żak projekt PC Drama.

Różnorodny repertuar realizowany w ramach performatywnych czytań współczesnych dramatów, które reżyserują młodzi reżyserzy, przypadł do gustu trójmiejskiej publiczności.

Po każdym czytaniu odbywa się dyskusja z udziałem twórców i publiczności. Tradycyjnie czytania PC Dramy odbywają się w ostatni poniedziałek miesiąca. Styczniowe spotkanie odbędzie się wyjątkowo w sobotę, 29 stycznia, o g. 19. Absolwentka PWST w Krakowie Karina Piwowarska (zrealizowała m.in. "Kufehek" Jana Purzyckiego i "Powinni tego zabronić" Pawła Jurka w Teatrze w Wałbrzychu, oraz "Śnieg" Przybyszewskiego w Teatrze Witkacego w Zakopanem) wzięła na warsztat sztukę "Pan Poduszka" ("The Pillowman") jednego z najczęściej wystawianych w Polsce brytyjskich dramatopisarzy, Martina McDonagha. Nazywany "skandalizującym dzieckiem brytyjskiego dramatu", zafascynowany Irlandią, potrafi w historiach mieszkańców irlandzkiej prowincji zawrzeć uniwersalne, ogólnoludzkie problemy. Jego dramaty cechuje parodia, groteska, czarny humor, zaskakujące zwroty akcji i sceny przemocy - stąd autor "Pana Poduszki" nazywany jest Quentinem Tarantino dramatopisarstwa.

To pierwszy dramaturg od czasów Szekspira, którego cztery sztuki jednocześnie wystawiano na West Endzie. W 2005 roku sztuka miała swoją premierę na Broadwayu. Akcja rozgrywa się w jakimś państwie totalitarnym Europy Wschodniej, w jednym miejscu, w dialogu pomiędzy czterema postaciami. Główny bohater, Katurian, jest pisarzem, autorem opowiadań, w których maniakalnie powraca wątek okrutnych morderstw popełnianych na małych dzieciach. Spokojny los Katuriana i jego upośledzonego brata Michała przerywa aresztowanie obydwu. Bracia są oskarżeni o mord na miejscowych dzieciach, popełniony w taki sam sposób, jak opisują to opowiadania Katuriana. Ale nie jest to spektakl o przemocy i zbrodni. Przede wszystkim stawia on pytanie, do jakiego stopnia autor jest odpowiedzialny za tworzone przez siebie dzieła, które są często jedynym sensem ich życia. Tekst przeczytają: Alina Konwińska, Artur Gotz, Bartłomiej Topa i Marcin Tyrol. Komentarz naukowy, jako wstęp do dyskusji, wygłosi teatrolog Barbara Świąder-Puchowska.

Klub Żak (Gdańsk, ul. Grunwaldzka 195/197) sobota 29 stycznia g. 19. Wstęp na czytanie i dyskusję jest wolny.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji