Artykuły

Szóstka wspaniałych

Najlepsze spektakle sezonu typują krytycy "Przekroju". Głosowali Łukasz Drewniak (I miejsce - "Dzienniki rowerowe" Piotra Cieplaka, "Sprzedawcy gumek"), Tadeusz Nyczek ("Lalka"), Jacek Sieradzki ("Migrena"), Jacek Wakar ("Babel").

1. "Babel" według Elfriede Jelinek, reżyseria Maja Kleczewska, Teatr Polski w Bydgoszczy

Teatr ekstremalny i hipnotyzujący. Wzięte od austriackiej noblistki gadające trupy złorzeczą naszej mlekiem i miodem płynącej cywilizacji.

2. "Lalka" [na zdjęciu] według Bolesława Prusa, reżyseria Wojciech Kościelniak, Teatr Muzyczny w Gdyni

Jeden z dwóch najciekawszych spektakli teatru muzycznego - obok "Les Miserables" z warszawskiej Romy. Musical po polsku - śmiały w pomyśle i do końca spełniony.

3. "Koniec" według Bernarda-Marie Koltesa, Franza Kafki, J.M. Coetzeego i innych tekstów, reżyseria Krzysztof Warlikowski, Nowy Teatr w Warszawie

Warlikowski w tonacji melancholijnej oswaja to, co nieuchronne. Niektórzy zobaczyli tu koniec reżysera, ale my byliśmy na tak. Zachwycająca zwłaszcza część druga oparta na "Elizabeth Costello" Coetzeego.

4. "Kompleks Portnoya" według Philipa Rotha, reżyseria Aleksandra Popławska i Adam Sajnuk, "Elizabeth Costello" Coetzeego. Teatr Konsekwentny w Warszawie

Książka, wydawało się, jest niemożliwa do przeniesienia na scenę. Tymczasem... inteligentne, z werwą zagrane. Ledwie czwórka aktorów, a na scenie cały kosmos.

"Babel" Mai Kleczewskiej to teatr morderczy, ale wart wszystkich nagród

5. "Sprzedawcy gumek" Hanocha Levina, reżyseria Artur Tyszkiewicz, Teatr IMKA w Warszawie

Sakramencko gorzka historia o interesownej miłości, złych inwestycjach życiowych i byle jakim pożądaniu, delikatnie zagrana i frapująco zaśpiewana przez Aleksandrę Popławską, Łukasza Simlata i Janusza Chabiora. Gdyby Brecht dożył prawdziwej starości, pisałby pewnie takie sztuki jak dojrzały Levin.

6. "Migrena" Antoniny Grzegorzewskiej, reżyseria Anna Augustynowicz, Teatr Współczesny w Szczecinie

Drugi - po wystawionej w Teatrze Narodowym "Ifigenii", którą sama wyreżyserowała - tekst młodej autorki, tym razem w prowokacyjnej i gorzkiej inscenizacji szefowej szczecińskiej sceny. Augustynowicz dotyka czegoś, co można nazwać esencją życia.

Głosowali Łukasz Drewniak (I miejsce - "Dzienniki rowerowe" Piotra Cieplaka, "Sprzedawcy gumek"), Tadeusz Nyczek ("Lalka"), Jacek Sieradzki ("Migrena"), Jacek Wakar ("Babel").

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji